Všichni tři tradiční operátoři na českém trhu, tedy T-Mobile, O2 a Vodafone jsou si dobře vědomi toho, že kromě očekávaných šarvátek s virtuálními operátory a mezi nimi navzájem na poli cen za volání, se příští velká bitva odehraje v připojení k internetu.
Když zůstaneme u vojenské analogie, v posledních měsících se všechny tři firmy snažily obsadit co nejvýhodnější pozice, postoupit co nejdále na (zatím) neobsazené území a dokonce zahájily i intenzivní dělostřeleckou přípravu. Boj o nejlepší pokrytí českého území rychlým mobilním internetem neustává a v loňském roce byl velmi ostrý. Před rokem mobilní operátoři také s velkou slávou ohlásili své cíle v pokrytí Česka (přesněji českých zákazníků, tedy populace) vysokorychlostním internetem. Přinejmenším dva z nich by teď asi byli rádi, kdyby se na tyto sliby potichu zapomnělo.
T-Mobile, O2 i Vodafone před časem ve vzácné shodě zákazníkům slíbili, že na konci roku 2014 bude vysokorychlostní internet dostupný pro 93 % české populace. Kvůli líbivějším datům a mapám pak také všichni tři projevili značnou „velkorysost“ při prezentování aktuálního pokrytí a konkrétních hodnot (někdo by možná řekl, že mnohdy šlo spíše o přifukování čísel a balamucení zákazníků). Velmi kreativní přístup ukázal například O2, který v srpnu potichu změnil způsob, jakým je pokrytí měřeno (či vykazováno) a ejhle! - pokrytí jejich 3G sítí se zčista jasna výrazně zlepšilo. Tedy alespoň na obrázcích a mapách prezentovaných na webu zákazníkům.
Nebylo by ale spravedlivé ukazovat jen na jednoho operátora – podobným přístupem se ve větší či menší míře vyznačovali všichni tři. I proto je potřeba zatleskat (bez jakékoliv ironie) kroku ČTÚ, který nedlouho před Vánocemi na svých stránkách zveřejnil první nezávislou mapu pokrytí rychlým internetem v Česku. Ukázalo se, že sliby o pokrytí rychlým internetem v roce 2014 se operátorům zdaleka nepodařilo splnit. Jak už bylo řečeno, O2 i T-Mobile se svým zákazníkům zavázali, že do konce roku pokryjí 93 % české populace. Podle prosincové mapy ČTÚ však obě společnosti zůstaly o téměř 10 % za očekáváním. Překvapivé vítězství tak „utrpěl“ Vodafone, kterému ke slibovanému 93% pokrytí (ve vánoční kampani navýšenému dokonce na 95 %), chybělo jen pár procentních bodů (realita dle ČTÚ 92 %).
(Mapy pokrytí rychlým internetem, zdroj ČTÚ)
Z pohledu geografie byl obrázek ještě tristnější, byť se tomuto hledisku žádný z operátorů příliš nevěnuje. Navzdory sdíleným sítím pokrývají O2 i T-Mobile lehce přes 49 % území, Vodafone se překvapivě blíží 78 %.
I když se všichni tři okamžitě vytasili s argumenty, proč je jejich způsob měření (na rozdíl od ČTÚ) správný a že jsou na tom ve skutečnosti lépe (nejdále zašlo opět O2, které zveřejnilo výsledky jakéhosi svého „výzkumu“, který zjistil zhruba to, že si O2 myslí, že má nejlepší internet...), skutečností zůstává, že nezávislý pohled a měření, které se na rozdíl od marketingových kampaní alespoň snaží o objektivitu, tady byl potřeba. Až nám příště budou zase slibovat „volnou jízdu“ na „nejrychlejším internetu“ a výměnu telefonu třeba obden, přinejmenším se můžeme zamyslet, jestli nám někdo zase nevěší vysokorychlostní bulíky na nos.
Přemysl Novotný
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz