Již od roku 1989 si ve školství klademe stále stejné otázky, které bohužel zůstávají koncepčně nevyřešeny a neustále se vrací zpět jako bumerang. Není potom divu, že celý rezort upadá, přešlapuje na místě a nebo se při každém dalším volebním období točí v kruhu.
Samozřejmě, vyřešit kariérní řád učitelů, financování škol, stanovit optimální strukturu oborů a k nim navázané financování s případnou podporou nebylo jednoduché. Ovšem řízení resortu selhalo v základních otázkách, když nedokáže účinně podporovat funkce školy v podobě výchovy, vzdělávání, ale také např. selektivní úloze při rozdělování žáků do jednotlivých typů škol. Jinými slovy, státní zakázka vzdělávacímu systému je natolik nejasná v podobě „kompetencí“ a celý systém v podobě struktury škol natolik neřízený, že nemůže dávat optimální výsledky. Navíc, neustále se měnící směr od polytechnického vzdělávání ( se samozřejmou úlohou matematiky) , přes co nejdelší obecné vzdělávání, humanitní vzdělávání a znovu s deklarovanou podporou polytechnického vzdělávání s množstvím všech možných „přílepků“ v podobě mediálních výchov a dalších, které už nemají v rozvrhu žáků ani místo, dále vnášejí více a více chaosu. Nakonec se lze domnívat, že podporováno je úplně všechno a nebo vlastně nic.
Často se stává, že dříve, než najdeme odpověď na otázku „Co vlastně chceme ?“ zjistíme, že dobou již byla otázka zodpovězena. Jako například, když mnoho odborníků mluvilo o nutnosti naučit žáky informace pouze vyhledávat a nepředkládat tak ve škole informace jako takové. Dnes je jasně vidět, že tento typ myšlení selhává, žijeme v hyperinformační době a to bohužel často informací zavádějících, ne-li klamných. Žák tak musí dostat ve škole určité nutné penzum pro orientaci v daném oboru, ale také schopnost z těchto informací vytvářet logické vazby. Jak jinak takové vazby konstruovat než na podkladě matematiky.
Tak, jak je velmi citlivě nasloucháno různým neziskovým a studentským organizacím, přibližujeme se k utilitárnímu pojetí školství v podobě odpovědí na jedinou otázku „ K čemu mi to bude ?“ Nejen, že při výchově žáků školního věku nelze i z osobního pohledu žáka na takovou otázku odpovědět, nikdo nezná jeho budoucí profesi. Otázka se ve světle nutnosti matematické gramotnosti, logického výběru informací, složitějšího usuzování z velkého množství dat v rychleji se měnícím světě vede k nezastupitelnosti matematiky. Přesněji řečeno, rozvoji dovedností, které matematika učí. Zde lze spatřit, že nejen vzhledem k utilitárnímu přístupu, ale k všeobecnému rozvoji žáka jsou matematické schopnosti nezbytností. ANO, matematika je svým založením jiná, klade na myšlení studenta jiné nároky a nutí překonávat jiné překážky, ale právě tento fakt je důvodem, proč trvat na maturitní zkoušce z matematiky co nejdříve.
Dalším kamenem úrazu se stalo hledání „ideálního stavu“ , tedy věty typu : „Maturitu z matematiky zavedeme až……“ , často s komickým dovětkem, až ji budeme umět učit. Problém ale leží někde jinde. Matematika svojí logickou výstavbou klade zvýšené nároky na studenta a „vyspělost“ jeho myšlení. V této chvíli nefunguje systém výběru studentů do středních škol, přesněji řečeno, volba učilišť je stále nepopulární. Stejně nefunguje struktura středních škol nabízejících maturitu. Jejich počet je vysoký a dochází k boji o žáka. Maturitní zkoušku z matematiky by tak museli vykonávat studenti, kteří na ni svými schopnostmi nedosahují. Tento problém neleží ve způsobu výuky, ale v odvaze vedení rezortu udělat nutné změny, které ovšem bude nutno vysvětlit voličům. Snadno se tak může stát, že na povinnou maturitní zkoušku z matematiky budeme čekat ještě řadu let i když budeme vnitřně přesvědčeni, že její zavedení bylo nutností již před pár lety.
Ing. Stanislav Šimandl, (www.sista.cz)
Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV