Má být zvýšen finanční postih u řidičů starších 65 let za jízdu bez potvrzení lékaře o své způsobilosti řídit z dnešních 5000 až 10 000 Kč na 7000 až 25 000, možná se řidičům-seniorům podle návrhu ministerstva dopravy i omezí právo používat silnice mimo kraj, kde bydlí, nebo se jejich řidičské oprávnění bude vztahovat pouze na jízdu po konkrétně stanovené silnici. Argumentuje se tím, že nejvíce nehod způsobují řidiči mladí a senioři. Začínající řidiči mají nad sebou Damoklův meč ve formě řidičských průkazů na zkoušku, stát chce ale přitvrdit i u řidičů starých. Uvažuje se též o tom, zda lékař, jenž vydá seniorovi potvrzení o zdravotní způsobilosti řídit a ten pak způsobí vážnou nehodu, by neměl být nějak postižen. Všechny takové návrhy mají svůj původ v českém sklonu k represi, ale i v hlouposti navrhovatelů. Uvažování českých ministeriálních úředníků ani členů výše zmíněné Rady vlády a nakonec i Parlamentu ČR nebylo a není na potřebné výši, aby se takové nesmysly zarazily. Jen pro pořádek: Jakým mechanismem snížím počet nehod zaviněných seniory, když jejich jízdy omezím jen na okolí jejich bydliště, když nejsouce dálkovými profesionálními řidiči, se dále většinou nevydávají?
Ptejme se také, proč nejsou zdravotní prohlídky řidičů-seniorů předepsány například v sousedním Německu a Rakousku. Ne, že by se o takovém opatření před lety deseti dvanácti v Německu neuvažovalo, protože i tam se nehodovost řidičů se stářím zvyšuje, a německé ministerstvo dopravy si nechalo vyčíslit od pojišťoven přehled výše vyplácených úhrad v závislosti na stáří viníka nehod. Z přehledu vyplynulo, že u starých řidičů sice stoupá percentuálně počet jimi zaviněných nehod, leč jsou v průměru lehčího typu, než mají ostatní věkové skupiny, takže pojišťovny i přes jejich zvýšenou četnost nevyplácejí na úhradách škod materiálních a zdravotních výrazně více. Přisuzovalo se to faktu, že senioři mají delší řidičskou praxi než ostatní věkové skupiny, že jsou si sami většinou vědomi svých omezení vlivem stáří, a jezdí proto opatrněji. Německý stát pak porovnal náklady, kolik by se z převážně z kapes daňových poplatníků muselo vynaložit do financování různých pomocných organizací převážejících ony seniory ocitnuvší se bez osvědčení o řidičské způsobilosti k lékaři, v vyřizování různých věcí, na nákupy nebo jim nakupující, nakolik by je takové opatření sociálně deprivovalo omezením návštěv přátel a známých v jiné obci, ke kterým by již jednoduše nemohli zajet. Státní reglement by se zcela jistě promítlo i do snížené pohody seniorů a mělo za následek jejich vyšší nemocnost, tudíž i vyšší náklady zdravotních pojišťoven, které by se následně rozpočítaly do výše měsíčních prémií zdravotního pojištění mladších ročníků. Povinné lékařské prohlídky ke zjištění zdravotní způsobilosti seniorů k řízení motorových vozidel tedy Německo nezavedlo.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV