Současný způsob ježdění do práce je neudržitelný, tolik aut se do ulic prostě nevejde. Nelze se divit, že pražská radnice uvažuje o zavedení mýta při vjezdu do centra města. To by mohlo na chvíli pomoci. Ale jen na tu chvíli. Když bylo roku 2003 mýto poprvé zavedeno v Londýně, snížilo zatížení hlavních dopravních tepen jako je Oxford Street skoro o třetinu. Později aspoň o desetinu, ale také to už je dávno pryč.
Dneska v Londýně zaplatíte 11,5 libry, a stojíte. Je to dražší, ale zato horší. Průměrná rychlost průjezdu centrem v prvních čtvrtletích let 2010–2011 (mimo sezónu) klesla z 15 km za hodinu na necelých 12 km/hod ve stejném období let 2017–2018. To už bych mohl zvládnout v keckách, jen co odhodím berle. Možná bych však měl započíst i přidušení smogem.
Některá města se snaží auta z určitých oblastí úplně vypudit, jako třeba Paříž z ulic kolem břehů Seiny. Podobnou snahu o koncentraci dopravy do vymezených tras objíždějících „superbloky“ chystá Barcelona. Další možností jsou nové trasy pod zemí a nad zemí, píší Financial Times. Mají to v úvaze, která se zahleděla k horizontu 30 let, takže je místy odvážnější.
https://www.ft.com/content/0769eef2-725f-11e9-bf5c-6eeb837566c5
Zárodky budoucnosti jsou leckde už dnes. Po koloběžkách už si lze půjčit kdekoliv na ulici i elektrické skútry, a v cíli je zase kdekoliv odstavit. Aspoň tam, kde o to pečují desítky vznikajících firem, které se na tento obor vrhly. Chtějí něco ukousnout z koláče, který už drží Bird, Lime, Voi nebo Bolt s trochu dřívějším startem. Například v Portlandu ve státě Oregon prý třetina dotázaných osob z nedávného průzkumu právě použila na cestu do práce skútr místo auta. To je číslo jako z Číny.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV