Na trhu práce chybí v Česku podle personálních agentur 30.000 odborníků na počítače, informuje ČTK. Téměř čtyři z pěti firem tvrdí, že mají problém obsadit volné místo ve svém IT oddělení. Situaci ještě zhoršuje klesající počet studentů tohoto oboru, kterých je podle ČSÚ o čtvrtinu méně než v roce 2011. To jedna z nejvýmluvnějších zpráv o reálnosti českých strategií o průniku do skupin nejvyspělejších zemí v čase digitalizace a automatizace všeho, tedy nejen průmyslu, ale i Společnosti 4.0.
Není těžké si tuto zprávu zkombinovat s horečnatou snahou českého ministerstva školství zrušit plánovanou povinnou maturitu z matematiky, kterou lze číst jako zrušení povinností středních škol učit matematiku tak, aby v tomto testu obstála. Pohodlí vítězí i nahoře. Už předtím se podařilo úspěšně vyhodit z vedení týmu pro digitalizaci a automatizaci průmyslu autora těchto projektů prof. Vladimíra Maříka z ČVUT. Nad tím už skoro nejde použít ani obnošenou zkušenost, že „mysleli jsme to nejlepší, ale dopadlo to jako vždycky“.
Jestliže se chtějí ministerští úředníci či jejich straničtí šéfové zalíbit veřejnosti tím, že usnadní získání papíru zvaného maturitní vysvědčení a shodí tak rodičům ze srdce kámen, na který oni sami už nemají (vím dobře, jak se lze zapotit nad příklady, které člověk pár desetiletí neviděl), je to nejen trapné, ale i nebezpečné. S počítačovou technikou je to jako s ohněm, pokud nezvládneme procesy hoření udržovat tam, kde slouží, začne nás obkličovat požár, před kterým ne každý uteče.
Je to rozdíl mezi aktivní tvorbou a pasivním podléháním. Pasívní vliv výpočetní techniky na děti a mladé lidi začíná být hrozbou srovnatelnou s epidemií heroinu. Je strašné, když dětem zanikne reálný svět a ztratí sílu vynořit se z prostředí počítačových her aspoň v noci, kdy by měly spát, aby byly ráno schopny vstávat do školy. Děti počítače, či jejich zmenšeniny v mobilu milují, je toho stokrát tolik než před pár lety, o obor je jasný zájem, ale výsledek je takový, že je málo těch, kdo mají na to, aby se na tento obor připravili profesionálně. Proto studentů ubývá, přestože o absolventy se firmy poperou.
Nízká kvalita výuky matematiky, o které mluví ministr školství, aby zdůvodnil další odklady povinných maturitních zkoušek, připomíná rozhodnutí šéfa požární ochrany podniku u doutnající budovy ředitelství. Na stříkačky je příliš brzy, brzdí nedočkavce, napřed musíme přepracovat plány požárních cvičení.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV