Zdeněk Lanz: Ze zápisníku demonstranta

10.09.2019 20:59 | Zprávy

Ten, kdo si přečetl zadání písemné práce z českého jazyka a literatury podzimního termínu maturitní zkoušky ze dne 3. 9. 2019 až do konce, tedy k zadání 6, mohl na chvilku zkoprnět. Posuďte sami!

Zdeněk Lanz: Ze zápisníku demonstranta
Foto: Hans Štembera
Popisek: Demonstrace za nezávislost justice a lepší vládu, kterou pořádá iniciativa Milion chvilek pro demokracii

ZADÁNÍ 6 ZDE Ze zápisníku demonstranta
VÝCHOZÍ TEXT Stojím na smluveném místě a čekám na přátele, napnutá jako struna. Pevně svírám svinutý transparent. Za chvíli to všechno začne. Má první demonstrace.
ZPRACOVÁNÍ: článek s prvky reportáže o průběhu libovolné demonstrace (funkce výchozího textu inspirativní)

Asi by ta slohová práce vypadala hodně rozdílně, pokud by to byla demonstrace na podporu většinového názoru v generaci, mediálně podporovaného, než pokud by byla na podporu nepopulárního postoje.

Máme ale září léta páně 2019 a tak je nasnadě, jaký typ demonstrace asi mají autoři zadání na mysli. Vždyť většinou devatenáctiletí maturanti se mohli aktivně a „uvědoměle“ zúčastnit tak akorát „záškoláckých pátků“ na podporu nesmyslných požadavků manipulované švédské dívenky, případně demonstrací proti demokraticky zvolenému prezidentovi a premiérovi.
Samozřejmě, že i v demokratické společnosti má někdy smysl demonstrovat. Ale pokud tyto demonstrace pořádají lidé jen proto, že nejsou ochotni respektovat výsledky svobodných voleb a navíc s podporou politiků, kteří ve volbách neuspěli podle svých představ, měli bychom zpozornět.

A v kontextu současné politické situace si maturitní téma „Ze zápisníku demonstranta“ takové zpozornění více než zasluhuje. Vždyť „návod“ ve výchozím textu – Má první demonstrace – si lze vyložit i jako sdělení, že demonstrace vlastně není nic mimořádného a že ta první vůbec nemusela být poslední.

Neměli autoři zadání na mysli něco víc, než jen „obyčejné zadání“? Nechtěli maturantům připomenout, že se blíží další demonstrace, které mají vyvrcholit při výročí listopadových událostí z roku 1989 a při nichž se část opozice a nespokojených občanů možná opět pokusí o svržení vlády?

Nebyla to skrytá politická agitace přímo ve škole? Ta je na školách ze zákona zakázána.

Že jsou to jen pusté spekulace? Že by se něco takového velmi těžko dokazovalo?

Co tedy alespoň pomoci vybrat našim mladým ta správná hesla? Inspirací by mohla být povídka „K čemu mě otec nutil“ od Šimka a Grossmanna. V té otec připravuje svého syna – učně v Tesle Karlín na stávku a na půdě plné roliček vybírají vhodné transparenty.
Tak například: „Česká pole do českých rukou!“ „Zrušte robotu!“ „Pryč s protektorátní vládou!“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Lanz: Potřebujeme více středoškoláků, respektive nové kapacity pro jejich ubytování?

12:17 Zdeněk Lanz: Potřebujeme více středoškoláků, respektive nové kapacity pro jejich ubytování?

Člověk nemusí být žádný velký odborník – ať už na školství a vzdělávání obecně, ekonomii, statistiku…