Bublan (ČSSD): Církevní restituce – je to dobré a spravedlivé?
10.09.2012 8:18 | Zprávy
Společenské téma církevních restitucí, tedy vyrovnání se s církvemi a napravení křivd z minulosti vyvolává velkou diskusi, vzbuzuje vášně a bohužel rozděluje veřejnost.
Foto:
Hans Štembera
Popisek: František Bublan
reklama
Je to nešťastné a škodlivé nejenom pro celou společnost, ale především pro církve samotné. Pominu postoje historiků a právníků o tom, co by se mělo a nemělo vrátit, zda hrozí prolomení restituční hranice roku 1948, zda mohou být zpochybněny Benešovy dekrety apod. To je na velké pojednání, na to mi pár řádků nestačí. Chci se zamyslet nad dvěma otázkami:
Otázka první: Komu prospěje ekonomická samostatnost církví?
Chceme, aby církve byly podnikatelskými subjekty, aby generovaly zisky, aby pronajímaly své budovy, těžily lesy, obchodovaly na burzách s cennými papíry, nebo je jejich poslání někde jinde?
Domníváme se, že nezávislost a svoboda církví je spojena pouze s ekonomickou soběstačností, že jistota existence církve a její úspěšnost je závislá na velikosti majetku? (Kristus byl v tomto ohledu absolutně neúspěšný).
Bude církvím ještě záležet na tom, kolik lidí se k ní hlásí, nebo bude více sledovat stav svých kont?
Otázka druhá:
Tato otázka vyplývá ze skutečnosti, že mnoho věřících, ale také duchovních se staví k restitucím negativně nebo alespoň s velkými rozpaky. Spravedlnost v křesťanském myšlení má hlubší význam než jenom dát každému, co mu patří, navrátit ukradené nebo potrestat za nějakou křivdu. Křesťané chápou spravedlnost jako lidskou ctnost, jako způsob života. Spravedlivý není ten, kdo jenom dodržuje příkazy a zákazy, ale ten kdo koná dobro mezi lidmi. „Spravedliví budou hodnoceni podle činů pro hladové, žíznivé, nahé, bez domova, vězně“ nebo „naše spravedlnost má o mnoho přesahovat spravedlnost zákoníků a farizeů“, to jsou slova z evangelia.
Je správné, aby církve usilovaly o majetkové narovnání v době krize i za cenu toho, že vytvoří velmi negativní obraz a možná i nenávist ve velké části společnosti?
Je to spravedlnost, o kterou by církve měly usilovat?
Závěrem: nechci, aby se lidé dívali na církev jako na nějakou firmu, či dokonce banku. Naopak je zapotřebí jasně vyjádřit vztah mezi církví a státem, resp. naší společností, odčinit především morální škody z let minulých, uznat nezastupitelnou roli duchovních a jejich poslání usilovat o lepší svět a dobro mezi lidmi. To vyžaduje hlubší rozvahu i v otázce majetku a financování církví a především široký společenský konsensus. Překotným a nejasným navrácením majetků vytvoříme větší nespravedlnost a morální škodu. Odklad pomůže nejenom politikům, ale i církevním představitelům, aby přehodnotili svoje postoje a hledali křesťansky spravedlivý způsob materiálního a duchovního soužití.
Mgr. František Bublan, kandidát do Senátu za Třebíčsko
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Je nějaká šance, že to zelené šílenství skončí? Vždyť pokud budeme jediný, kdo mu podlehne, tak planetu to nezachrání a nás to žene jen do zkázy. Nebo myslíte, že nám lidem přinese něco dobrého? Co? Už takhle je naše ekonomika dost nekonkurence schopná – to je jen samé omezení, nařízení a byrokracie...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.