Chovanec: Krajská dopravní infrastruktura se pod vedením ČSSD přibližuje evropské úrovni

05.05.2012 16:43 | Zprávy

Zatímco stát odkládá připravené dopravní stavby a tím dochází k jejich zdražování, neudržuje dostatečně komunikace, které má ve svém majetku (jako jsou silnice I. třídy, D1) a zastavuje přípravu potřebných obchvatů měst a obcí, kraje si uvědomují důležitost dopravní infrastruktury pro potřeby svých obyvatel.

Chovanec: Krajská dopravní infrastruktura se pod vedením ČSSD přibližuje evropské úrovni
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

Proto v uplynulých letech investovaly ze svých rozpočtů do oblasti dopravy téměř 20 miliard korun a díky úspěšnému čerpání prostředků EU prostřednictvím Regionálních operační programů dalších více než 53 miliard. „Víme, že každý investovaný milion do dopravy vytvoří až čtyři pracovní místa ve stavebnictví a dalších oborech, v příjmech státu se navíc více než polovina vrátí na daních a pojištění,“ řekl na Bilanční konferenci – Výsledky a perspektiva krajů v Plzni hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola, který je lídrem jihočeské kandidátky ČSSD i pro nadcházející krajské volby.

Roční potřeba zdrojů  pro  přiblížení stavu dopravní infrastruktury v ČR k vyspělým zemím EU je v současnosti 100 miliard korun. Pro dosažení standardního stavu je celkem potřeba dokonce až 1 a půl bilionu korun. Investice do dopravy jsou ale neustále v deficitu. Jen letos bude podle Ministerstva dopravy chybět minimálně 31 a půl miliardy korun. Kraje se v tomto ohledu snaží o nápravu. Starají se například o v současnosti zanedbaný stav silnic II. a III. třídy včetně mostních staveb, které převzaly od státu. „Naší cestou pro stabilizaci systému financování dopravní infrastruktury do budoucna je využívání prostředků Evropské unie v rámci operačního programu Doprava, poctivé a správné zadávání veřejných zakázek a také důsledná kontrola přípravy a realizace staveb,“ zdůrazňuje Jiří Zimola. Dalšími možnostmi jsou také rozšíření mýtného systému a využití financování z mimorozpočtových zdrojů, jako jsou PPP projekty.

Mezi priority krajů v rámci rozvoje dopravní infrastruktury patří zejména zlepšení spolupráce státu a krajů při plánování, přípravě a realizaci staveb, což  v současné době plošných škrtů pravicové vlády nefunguje. Dopravní infrastruktura potřebuje kvalitní plánování a přípravu podle předem daných priorit. ČSSD bude důrazně prosazovat  dokončení páteřní silniční i železniční sítě a to včetně dopravních komunikací potřebných k realizaci strategických projektů.

Kraje ale v současnosti řeší také kompletní financování veřejné dopravy,  drážní i autobusové, které na ně přešlo zákonem o rozpočtovém určení daní.

Uvědomují svoji povinnost zachovávat rozsahy obou druhů přepravy cestujících tak, aby neustal udržitelný rozvoj území, zejména v okrajových a méně osídlených částech regionů. Drážní doprava je v současnosti v krajích stabilizována. Vyjednávací pozice krajů se od roku 2008 mírně zlepšila, přesto jednání s dominantním dopravcem jsou velmi složitá, protože nelze ovlivňovat tarifní politiku a ani kvalita vozového parku není na dostatečné úrovni. Nutnou optimalizací prochází veřejná linková doprava, která zaznamenává v posledních letech mírný pokles výkonů, ačkoli náklady na ni kvůli ceně pohonných hmot neúměrně vzrůstají. 

„Kraje v posledních letech výrazně investovaly do moderních integrovaných dopravních systémů, které dosahují evropské úrovně.Je však nutné si uvědomit, že zajišťování veřejné dopravy nelze řešit pouze v rámci jednotlivých krajů, podporujeme proto co nejvíce mezikrajskou a také mezistátní spolupráci, snažíme se být maximálně aktivní na poli ekonomické diplomacie,“ dodává hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec, který je lídrem kandidátky ČSSD v kraji i pro nadcházející krajské volby.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

kritika ČT

Dobrý den, už sice nejste poslankyní, ale pořád jste snad vlivnou členkou ANO. Zajímalo by mě, zda se ANO bude nějak zabývat tím, abysme nemuseli dál povinně platit poplatky ČT, když vlastně není za co, protože souhlasím s tím, že ani já nevěřím v nezávislost ČT.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Kobza: Započala éra rozumu?

15:15 Jiří Kobza: Započala éra rozumu?

Jeden nemusí být zrovna fanatickým stoupencem politického stylu Donalda Trumpa, ale nikdo mu neupře,…