Tehdejší Topolánkova vláda totiž zvolila namísto otevřeného tendru model výměnného obchodu. Za jediný stroj CASA vyměnila pět letounů L-159. Další tři letouny CASA pak koupila za částku, která značně převyšuje cenu, za kterou tyto stroje pořídily jiné státy.
Nová letadla jsou od počátku sužována problémy. Dodavatel i výrobce slibovali brzkou nápravu. Ministerstvo obrany několikrát prodloužilo termín pro odstranění závad a jako konečné datum stanovilo 31. květen 2012, tedy téměř rok po dodání letounů a uhrazení kupní ceny.
Naše letectvo tak stále nemá k dispozici střední transportní letouny a nemůže plnit závazky, které na sebe vzalo v rámci NATO.
Vrácení jednoho letounu L-159 v této věci nic neřeší a fakt, že je firma EADS k takovémuto kroku ochotna přistoupit, dokazuje jen nesmyslnost celé konstrukce výměnného obchodu. Pět letadel L-159 s výrobní cenou přes miliardu korun bylo vyměněno za dopravní letadlo v ceně třetinové. Říkalo se, že EADS uplatní získané letouny v letectvu některé třetí země a podpoří tím prodej nadbytečných L-159 naší armády. K tomu nedošlo a EADS se vrácením jednoho z nich pouze zbaví nákladů na jeho uskladnění.
V celé kauze bych ze strany ministerstva očekával kroky, které povedou k vypovězení smlouvy a vypsání nového tendru nebo alespoň zajistí naší armádě přepravní kapacitu, například formou pronájmu jiných dopravních letounů na účet dodavatele strojů CASA. Na tuto cestu však ministerstvo bohužel rezignovalo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSSD