Korytář (ZPLK): Změnu pravidel hry na poslední chvíli není možné akceptovat

31.05.2011 7:35 | Zprávy

Zastupitelstvo Libereckého kraje v úterý 28. května 2013 schválilo odůvodnění veřejné zakázky na dopravní obslužnost v našem kraji na příštích 10 let.

Korytář (ZPLK): Změnu pravidel hry na poslední chvíli není možné akceptovat
Foto: liberec.cz
Popisek: Detail liberecké radnice při západu slunce

Předpokládaný objem zakázky jsou cca čtyři miliardy.  Bohužel byly u této zakázky netransparentním způsobem a na poslední chvíli změněny některé klíčové podmínky pro výběr dopravců.

Radní pro dopravu za SLK pan Mastník předložil totiž přímo na stůl (několik minut po zahájení zastupitelstva) bez projednání v koalici pozměňovací návrh, který podstatným způsobem mění kritéria pro účast možných zájemců o zakázku. A to tak, že tento okruh zužuje proti původnímu návrhu Rady kraje. Tento návrh pan Mastník zdůvodnil snahou o kompromis s dopravním výborem, ve kterém však sedí  osoby spojené s jedním z pravděpodobných uchazečů o zakázku, firmou Busline.

Zatímco podle původně předloženého návrhu Rady kraje se mohl do dvou nebo tří oblastí, o které se soutěží, přihlásit dopravce, který v uplynulých třech letech v každém roce najel ve veřejné linkové dopravě 3 mil. km, nově se tato částka zvýšila až na 4,5 mil. km, což některým firmám podstatně sníží počet oblastí, o které budou mít možnost soutěžit.

Vnímáme, že oproti stavu za vlády ČSSD tato zakázka doznala pozitivních změn, ovšem u takto významných zakázek mnohdy záleží i na jednotlivých detailech, které bývají klíčové. Domníváme se proto, že takováto změna podmínek, navíc udělaná na poslední chvíli a bez předložení podkladů, které by smysl změny zdůvodnily, je u zakázky za 4 miliardy zcela neakceptovatelný přístup.  

Více než podivné na celé záležitosti je i to, že tento na poslední chvíli pozměněný návrh podpořili bez větší diskuse společně kluby SLK, ODS, ČSSD a KSČM, proti byla pouze většina klubu Změny pro Liberecký kraj, který navrhoval schválit původní podmínky schválené Radou Libereckého kraje.

Nejde přitom o malé peníze – každých deset haléřů na vysoutěžené ceně za 1 km znamená v součtu dopad na krajský rozpočet ve výši cca 10 mil. Kč.

Ivan Kunetka, předseda dopravního výboru k tomu říká: „Členové dopravního výboru, pánové Vařil a Chlouba, kteří přišli s návrhem na změnu kritérií, při projednávání ve výboru neuvedli, že jsou ve střetu zájmů. Pan Vařil byl totiž do 19. listopadu 2012 předsedou představenstva a Ing. František Chlouba je dokonce v současné chvíli místopředsedou dozorčí rady firmy BusLine. Jejich podjatost a střet zájmů jsou více než evidentní.“

Jan Korytář k tomu říká: „Pokud se prokáže, že takto na poslední chvíli upravená pravidla zásadním  způsobem zvýhodnila či znevýhodnila některého z hlavních předpokládaných uchazečů o zakázku, budeme požadovat jejich změnu a  nové projednání. Měnit na poslední chvíli pravidla hry u takto velké zakázky, navíc bez vědomí koaličního partnera, není možné akceptovat.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Stanjura: Reálné mzdy by se měly zvýšit o více než 4 %

22:31 Ministr Stanjura: Reálné mzdy by se měly zvýšit o více než 4 %

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k výhledu do roku 2025.