Jejich kočující život byl tajemnou symbolikou doby, která vyvolávala v očích usedlé společnosti strach. Vyvlastňování pozemků v 19. století jim znemožnilo zapojení se do společnosti a tato skutečnost znamenala jejich ještě větší sociální úpadek. Za druhé světové války umírá většina českých Romů v koncentračních táborech. Díky uspořádání obnoveného Československa v roce 1945 přichází do ČR 10 000,převážně slovenských, Romů, kteří komunitu rozšiřují na současných asi 300 000 občanů romské národnosti žijících v ČR.
Romové žijící v České republice jsou nejvíce společensky vylučovanou menšinou. Populistický názor na jejich vystěhování do jejich vlastního státu je utopická pitomost. Musíme hledat kořeny problému a začít je řešit. Hlavním pojidlem skutečnosti je velice nízká úroveň jejich vzdělání, 56% Romů nemá ani základní vzdělání. 32,7% Romů má základní vzdělání, 8% Romů se vyučí v oboru, 2,5% Romů má středoškolské vzdělání, pouze 0,8% Romů má vysokoškolské vzdělání.
Tato nelichotivá bilance je jasným signálem k naléhavému činu. Naše společnost se musí zaměřit především na romské děti, protože nevzdělanost s sebou přináší nezaměstnanost. 75-85% Romů je nezaměstnaných, 60% dospělých vězňů ve věznicích jsou osoby romské národnosti.
SPOZ připravuje program podpory projektů k oživení učňovského školství. Cílem je mimo jiné zvýšit atraktivitu řemesel prohloubením vztahu dětí k řemeslům, a to i v rámci tzv. polytechnické výchovy na základních školách. Bude kladen důraz na profesní orientaci s ohledem na geografickou polohu a potřebu v regionech. Místo učebních oborů s maturitou zavedeme mistrovskou zkoušku. Maturita nemůže být pouhým prestižním symbolem, i učňovské školství musí získat novou prestiž. Náš program školství bude přínosem i pro romské děti a jejich rodiny.
Jiří Lomák, předseda MO Jimramov
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Spoz.cz