Pan hejtman tvrdí, že vláda vydala publikaci, ve které se sama chválí, protože nikdo jiný to za ni neudělá. Chápu, že například předseda Zimolovy domovské strany Bohuslav Sobotka k prováděným reformám, finančním škrtům a strukturálním změnám, na které jsme čekali i dvacet let, nemůže nic říct. Jeho působení na Ministerstvu financí, kdy v době růstu bezstarostně kupil jeden stomilionový dluh za druhým, rozhodně není pevná startovní půda pro kritiku těch, kteří musí šetřit v mnohem ekonomicky složitější době, než mohl pan Sobotka, leč tak nečinil.
V programu Zelená úsporám jsme, hlavně kvůli některým mým předchůdcům, pomalu ani nevěděli, kolik máme žádostí a kolik peněz budeme muset proplatit. Teď naopak můžeme peníze, které do programu dostaneme dodatečně, poskytnout obcím na energetické úspory veřejných budov. Týká se to např. budov školek, škol, nebo sociálních a zdravotních zařízení.
Program, který bude navazovat na Zelenou úsporám a jehož konkrétní podobu připravujeme tak, aby v polovině příštího roku mohli zájemci podávat žádosti o dotace, bude financován z prodeje emisních povolenek. Výnos z tohoto prodeje bude příjmem státního rozpočtu. Polovina peněz bude určena na oblast životního prostředí a půjde do rozpočtů Ministerstva životního prostředí a Ministerstva průmyslu a obchodu.
Kompromisní návrh mezi rezorty životního prostředí a průmyslu a obchodu stanovuje poměr, v jakém budou finance směřovat do zlepšení stavu životního prostředí. V prvním roce, tj. 2013, získá program pro konečné spotřebitele, veřejné budovy a domácnosti z poloviny celkových peněz z prodeje povolenek, která je přímo určená na oblast životního prostředí, celých 100 %. V následujících letech to pak bude 64 % na konečné spotřebitele, veřejné budovy a domácnosti, 36 % částky připadne na projekty úspor energie zaměřené na rozvodné systémy tepla i na vlastní úspory v průmyslu.
Materiál obsahuje také pojistku pro případ, že by cena jedné povolenky byla nižší a celkový výnos pro nástupnický program tak nedosáhl požadované výše. I při velmi konzervativním odhadu ceny povolenky by ale nástupnický program měl disponovat větším objemem peněz, než současná Zelená úsporám.
Pokud pan hejtman mluví o zalepování děr ve státním rozpočtu, jistě má na mysli důsledky kauzy svého kolegy Ratha, pro stát nevýhodný prodej IPB, akci Internet do škol z doby vlády ČSSD, stamiliardové schodky v době růstu apod.
Zákon o Šumavě byl připravován u kulatých stolů, které trvaly několik měsíců a pan Zimola, stejně jako zástupci obcí, Plzeňského kraje a nevládních organizací se k němu mohl vyjádřit. Práce na tomto zákoně je tedy i jeho vizitkou. Na zákon o Šumavě jsme čekali 20 let. Bude mustrem pro další zákony o národních parcích. Překotné jednání při jeho putování legislativním procesem by bylo spíše ke škodě, než k užitku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.