Hlásí se někdo dále do rozpravy? Nikdo se nehlásí, budou závěrečná slova. (Hlásí se ministr Heger.) Přejete si vystoupit, pane ministře, ještě v rozpravě nebo až se závěrečným slovem? (Se závěrečným slovem.) Rozpravu tedy končím a slovo má pan ministr a jeho závěrečné slovo.
Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně shrnul návrh zákona o zdravotních službách, který zde byl již projednáván dvakrát a nemá tedy smysl se jím podrobně zabývat. Ale já si dovolím jenom zrekapitulovat stručně, co v něm je, a reagovat na některá slova pana předřečníka.
Zákon má za cíl nahradit dosavadní zastaralou právní úpravu zdravotní péče a podmínek jejího poskytování, které jsou dosud vymezeny v zákoně o péči o zdraví lidu a v zákoně o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních. Zákon definuje přesnou terminologii, co jsou zdravotní služby, co je zdravotní péče. Zákon definuje podmínky pro udělení oprávnění poskytovat zdravotní služby včetně zdravotní péče, protože toto udělování podmínek je tak trošku paralelou ke koncesím v živnostenském zákoně. Je to prostě činnost, která musí být pod přísnou kontrolou. Jsou zde poměrně široce řešena práva a povinnosti pacientů. Zavádí se zde nová kapitola, která se týká hodnocení kvality a bezpečí služeb. Je zde široká kapitola o národním zdravotním informačním systému a o různých registrech. V závěru se zároveň definují i určité sankce, které náleží účastníkům celého zdravotnického systému.
Pokud mohu velmi stručně komentovat to, co zde říkal pan poslanec Rath. Obecně mohu říct, pane poslanče prostřednictvím paní předsedající, musím říct, že obdivuji vaši rétoriku, kterou mám tu čest tady poslouchat již přes rok. V tomto směru jsou vaše schopnosti pozoruhodné. Jediné, co mě mrzí, přestože nejsem zastáncem toho, aby se na takovéto zbraně, které vlastní někteří výjimečně nadaní jedinci, udělovalo zbrojní povolení, zbrojní pas, tak si myslím, že takovéto zbraně by neměly být zneužívány k tomu, aby se fakta překrucovala a aby se vyvolávala atmosféra, která místy může vyvolávat přímo strach a hrůzu. Já bych si jenom dovolil na několika příkladech demonstrovat, jak to, co zde padlo, neodpovídá duchu toho zákona.
Bylo zde mnoho řečeno o tom, že změny jsou chaotické, nesystémové, a jako příklad byl použit pozměňovací návrh na to, aby se nových registrací týkala i přeregistrace všech, kteří dosud mají licenci na poskytování zdravotní péče nebo zdravotních služeb. Já musím zdůraznit, když zde byla vyslovena již přede mnou paralela se živnostenským zákonem, že živnostenský zákon naopak přeregistrace vynutil. Ministerstvo zdravotnictví vedlo velkou diskusi, zda je to opravdu nutné, a naslouchalo hlasům, které říkaly, že to bude jenom zbytečná administrativní zátěž. Ta situace dlouho byla 50 na 50, ale nakonec Ministerstvo zdravotnictví podlehlo velmi výraznému tlaku krajů. Krajů, prosím. Zdůrazňuji ještě jednou - kraje byly ty, které si přály, aby tvorba nových registrů, poskytovatelů, obsahovala renovované údaje všech původních. Týká se toho jeden z pozměňovacích návrhů, nejen pozměňovací návrh pana poslance Šnajdra, ale i pana poslance Štětiny, který to znění upřesňuje. Dávají záruku všem poskytovatelům, kteří dodají v rámci éry třech let, která bude zákonem navržena, pokud ten pozměňovací návrh projde, tak podají-li všechny upřesňující údaje ve velmi minimalizované podobě, budou mít plný nárok obdržet registraci.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR