V minulém týdnu se na Ministerstvu dopravy sešlo u kulatého stolu více než
50 zástupců odborné drážní veřejnosti k debatě o celkové rekodifikaci drážních předpisů. Původní úprava z 90. let minulého století již plně neodpovídá dnešnímu stavu. Kvůli mnohým novelizacím vyplývajícím z legislativy Evropské unie a zejména transformaci české železnice se stal předpis méně přehledným. Proto ministerstvo připravuje novou právní úpravu.
Přehlednější úpravu tohoto zákona požaduje i ministr dopravy Pavel Dobeš: „Změnu drážního zákona považuji za jednu z mých priorit. Předpis musí určitě reflektovat významné změny, které se během posledních let na železnici udály.“ Nutné je změnit těžiště celé drážní legislativy. Ta nyní stojí v oblasti železniční dopravy na právních předpisech Evropské unie.
ČR tak přizpůsobuje svůj vnitrostátní systém právě unijním aktům. Pro letošní rok je dán jasný cíl – je potřeba připravit věcný záměr zákona, ze kterého by vycházela nová právní úprava. Ten bude obsahovat deset základních okruhů, mimo jiné vyjasnění některých vztahů mezi provozovatelem dráhy a dopravci, otázky přístupu na železniční dopravní cestu nebo přehledné vymezení působnosti orgánů státní správy v této oblasti *. Důležitá by měla být též změna kategorizace drah, která je v současné době předmětem debat odborné veřejnosti. Některé dráhy by mohly být z působnosti zákona vyjmuty, např. trolejbusové. Naopak některé mohou být nově zavedeny. Příkladem může být dráha „vlakotramvaje“, která zatím v ČR neexistuje. V minulosti ale o ní uvažoval Liberecký kraj s projektem Regiotram Nisa. Příprava podobného projektu nyní vzniká v Olomouci.
Celý proces rekodifikace zákona o dráhách je teprve na začátku. Ministerstvo dopravy však nadále počítá s odbornými diskuzemi, které jistě přispějí k přehlednější úpravě právního předpisu.
* Hlavní okruhy věcného záměru:
I. Základní koncepce uspořádání právní úpravy;
II. Základní pojmy, kategorizace drah, vymezení základních principů vzniku, fungování
a zániku drah;
III. Provozování dráhy – základní regulační rámec;
IV. Provozování drážní dopravy – základní regulační rámec;
V. Úprava vzájemných vztahů mezi provozovatelem dráhy a provozovatelem drážní dopravy;
VI. Technické podmínky (interoperabilita, uvádění subsystémů do provozu, určená technická zařízení);
VII. Způsobilost osob řídících drážní vozidla;
VIII. Působnost a pravomoci regulačního, bezpečnostního a inspekčního orgánu;
IX. Mimořádné události;
X. Správní delikty, státní správa a státní dozor.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo dopravy