Ministr P. Dobeš: Změna drážního zákona patří mezi priority

26.01.2012 11:58 | Zprávy

Ministerstvo dopravy připravuje novou právní úpravu drážního zákona.

Ministr P. Dobeš: Změna drážního zákona patří mezi priority
Foto: Filip Jandourek
Popisek: Pavel Dobeš

V minulém týdnu se na Ministerstvu dopravy sešlo u kulatého stolu více než
50 zástupců odborné drážní veřejnosti k debatě o celkové rekodifikaci drážních předpisů. Původní úprava z 90. let minulého století již plně neodpovídá dnešnímu stavu. Kvůli mnohým novelizacím vyplývajícím z legislativy Evropské unie a zejména transformaci české železnice se stal předpis méně přehledným. Proto ministerstvo připravuje novou právní úpravu.

Přehlednější úpravu tohoto zákona požaduje i ministr dopravy Pavel Dobeš: „Změnu drážního zákona považuji za jednu z mých priorit. Předpis musí určitě reflektovat významné změny, které se během posledních let na železnici udály.“ Nutné je změnit těžiště celé drážní legislativy. Ta nyní stojí v oblasti železniční dopravy na právních předpisech Evropské unie.

ČR tak přizpůsobuje svůj vnitrostátní systém právě unijním aktům. Pro letošní rok je dán jasný cíl – je potřeba připravit věcný záměr zákona, ze kterého by vycházela nová právní úprava. Ten bude obsahovat deset základních okruhů, mimo jiné vyjasnění některých vztahů mezi provozovatelem dráhy a dopravci, otázky přístupu na železniční dopravní cestu nebo přehledné vymezení působnosti orgánů státní správy v této oblasti *. Důležitá by měla být též změna kategorizace drah, která je v současné době předmětem debat odborné veřejnosti. Některé dráhy by mohly být z působnosti zákona vyjmuty, např. trolejbusové. Naopak některé mohou být nově zavedeny. Příkladem může být dráha „vlakotramvaje“, která zatím v ČR neexistuje. V minulosti ale o ní uvažoval Liberecký kraj s projektem Regiotram Nisa. Příprava podobného projektu nyní vzniká v Olomouci.

Celý proces rekodifikace zákona o dráhách je teprve na začátku. Ministerstvo dopravy však nadále počítá s odbornými diskuzemi, které jistě přispějí k přehlednější úpravě právního předpisu.

* Hlavní okruhy věcného záměru:
I.     Základní koncepce uspořádání právní úpravy;
II.     Základní pojmy, kategorizace drah, vymezení základních principů vzniku, fungování
a zániku drah;
III.     Provozování dráhy – základní regulační rámec;
IV.     Provozování drážní dopravy – základní regulační rámec;
V.     Úprava vzájemných vztahů mezi provozovatelem dráhy a provozovatelem drážní dopravy;
VI.     Technické podmínky (interoperabilita, uvádění subsystémů do provozu, určená technická zařízení);
VII.     Způsobilost osob řídících drážní vozidla;
VIII.     Působnost a pravomoci regulačního, bezpečnostního a inspekčního orgánu;
IX.     Mimořádné události;
X.     Správní delikty, státní správa a státní dozor.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

PhDr. Pavel Žáček, Ph.D. byl položen dotaz

Co přesně je ta neoprávněná činnost pro cizí moc?

A k čemu je tento zákon? Pokud je přeci něco nezákonné, tak na to jsou tresty nebo má trestat nějakou činnost, která není nezákonná? A lze za takovou činnost pak vůbec někoho postihovat, když nedělá nic nezákonného? A ještě by mě zajímalo, jaké tresty za takovou činnost navrhujete?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Vaše vláda okradla i rodiny s dětmi

23:08 Okamura (SPD): Vaše vláda okradla i rodiny s dětmi

Projev na 126. schůzi Poslanecké sněmovny dne 17. ledna 2025 k zákonu o platu a dalších náležitostec…