Ministr P. Dobeš: Změna drážního zákona patří mezi priority

26.01.2012 11:58 | Zprávy

Ministerstvo dopravy připravuje novou právní úpravu drážního zákona.

Ministr P. Dobeš: Změna drážního zákona patří mezi priority
Foto: Filip Jandourek
Popisek: Pavel Dobeš

V minulém týdnu se na Ministerstvu dopravy sešlo u kulatého stolu více než
50 zástupců odborné drážní veřejnosti k debatě o celkové rekodifikaci drážních předpisů. Původní úprava z 90. let minulého století již plně neodpovídá dnešnímu stavu. Kvůli mnohým novelizacím vyplývajícím z legislativy Evropské unie a zejména transformaci české železnice se stal předpis méně přehledným. Proto ministerstvo připravuje novou právní úpravu.

Přehlednější úpravu tohoto zákona požaduje i ministr dopravy Pavel Dobeš: „Změnu drážního zákona považuji za jednu z mých priorit. Předpis musí určitě reflektovat významné změny, které se během posledních let na železnici udály.“ Nutné je změnit těžiště celé drážní legislativy. Ta nyní stojí v oblasti železniční dopravy na právních předpisech Evropské unie.

ČR tak přizpůsobuje svůj vnitrostátní systém právě unijním aktům. Pro letošní rok je dán jasný cíl – je potřeba připravit věcný záměr zákona, ze kterého by vycházela nová právní úprava. Ten bude obsahovat deset základních okruhů, mimo jiné vyjasnění některých vztahů mezi provozovatelem dráhy a dopravci, otázky přístupu na železniční dopravní cestu nebo přehledné vymezení působnosti orgánů státní správy v této oblasti *. Důležitá by měla být též změna kategorizace drah, která je v současné době předmětem debat odborné veřejnosti. Některé dráhy by mohly být z působnosti zákona vyjmuty, např. trolejbusové. Naopak některé mohou být nově zavedeny. Příkladem může být dráha „vlakotramvaje“, která zatím v ČR neexistuje. V minulosti ale o ní uvažoval Liberecký kraj s projektem Regiotram Nisa. Příprava podobného projektu nyní vzniká v Olomouci.

Celý proces rekodifikace zákona o dráhách je teprve na začátku. Ministerstvo dopravy však nadále počítá s odbornými diskuzemi, které jistě přispějí k přehlednější úpravě právního předpisu.

* Hlavní okruhy věcného záměru:
I.     Základní koncepce uspořádání právní úpravy;
II.     Základní pojmy, kategorizace drah, vymezení základních principů vzniku, fungování
a zániku drah;
III.     Provozování dráhy – základní regulační rámec;
IV.     Provozování drážní dopravy – základní regulační rámec;
V.     Úprava vzájemných vztahů mezi provozovatelem dráhy a provozovatelem drážní dopravy;
VI.     Technické podmínky (interoperabilita, uvádění subsystémů do provozu, určená technická zařízení);
VII.     Způsobilost osob řídících drážní vozidla;
VIII.     Působnost a pravomoci regulačního, bezpečnostního a inspekčního orgánu;
IX.     Mimořádné události;
X.     Správní delikty, státní správa a státní dozor.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Benešík (KDU-ČSL): Slováci jsou na tom v zastoupení lidí v mezinárodní politice lépe než my

Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? To jste jako politici tak neschopní protlačit na vysoká místa politiky, kteří by hájili zájmy Česka? Ono to dost vysvětluje, proč podle mě na mezinárodní scéně zájmy nás Čechů vlastně nikdo pořádně nehájí, a proč se stáváme stále více bezvýznamnou zemí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Rakušan: Neshodli jsme se na jmenování národního koordinátora pro euro

16:04 Ministr Rakušan: Neshodli jsme se na jmenování národního koordinátora pro euro

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k jednání vlády.