Z nich ovšem významnou část tvořilo 26 poslanců zvolených za Věci veřejné, zvláštní politický útvar vzniklý – jak to trefně vyjádřil v únoru 2010 M. Topolánek – jako „mafiánský projekt části pražské ODS.“ Tato podivná strana přišla s populistickými hesly boje proti korupci a proti dinosaurům. Aby pak s těmi hlavními korupčníky a dinosaury z ODS a TOP 09 podle očekávání uzavřela vládní koalici. Odstoupil jsem ihned po volbách v květnu 2010 z funkce předsedy vítězné ČSSD, abych české veřejnosti i sobě ušetřil trapnou šarádu. Ta by spočívala v tom, že bych byl nucen o případné vládní koalici jednat s Věcmi veřejnými, tedy s tandemem politických dobrodruhů John – Bárta. To byli a jsou pro mě lidé z jiného světa. Ostatně, byl při těchto námluvách trapně odmrštěn.
A ještě bych poskytl Nečasovi a Schwarzenbergovi dobrou záminku k tomu, aby mohli kdykoliv v dalších měsících ve střetech s V. Bártou, jež ve vládě nastaly, tvrdit, že zabránili nejhoršímu. A tím nejhorším by byla spolupráce Paroubek – Bárta. Při každé krizi vlády s bártovci, která nastala až do jejich konečného vytěsnění z vlády, by jen Nečasové a Kalouskové lomili rukama a tvrdili by, že tento očistec, který prožívají, je nutnou daní za to, že zabránili spolupráci Paroubek – Bárta. Takhle je to jen a jen jejich plná politická a morální odpovědnost, oni věděli, kdo a co Věci veřejné jsou a proč s nimi koalici uzavírají. Šlo jim jen o moc.
Koaliční smlouva a vládní prohlášení Nečasova kabinetu byly podivnou směsicí slibů, které byly komprimátem těch nejasociálnějších záměrů obsažených v programech tří vládních stran.
Vládní koalice se nepokusila vůbec o zpracování nějakého materiálu koncepčního charakteru „Quo vadis, Česká republiko“. Tedy jinak řečeno, strategie rozvoje ČR, obdobné té, kterou schválila má vláda v polovině roku 2005. Česká pravice tedy vlastně neví, kam směřuje, není schopna deklarovat své hlavní politické cíle. Ty lze pouze odhadnout z dílčích kroků a z prosazovaných zákonů, především pak v hospodářské a sociální oblasti. Vláda pokračovala v dalším přesunu daní z přímých do nepřímých (zvyšování sazeb DPH, zatím však v tomto roce bez očekávaného přínosu v daňových příjmech) a tedy v růstu drahoty.
Vláda přistoupila k decimaci veřejné správy: snižováním platů veřejných zaměstnanců a v některých oblastech jejich masivním propouštěním (policisté). Zdá se, že ideálem vlády je privatizace řady veřejných služeb. V případě Úřadů práce se to povedlo již téměř dokonale. Vláda již v tomto volebním období není schopna prosadit svůj sen o privatizaci některých klíčových nemocnic (Na Homolce, Bulovka, Thomayerova nemocnice a porodnice V Podolí). Ve finanční spoluúčasti pacienta – tedy zejména největších příjemců zdravotní péče, kterými jsou senioři a rodiče dětí vláda postoupila nesmírně daleko. A tak desítky tisíc důchodců řeší Sofiinu volbu, na čem ušetřit peníze a vyjít s důchodem. Zda na zdražujících se lécích, či na zdražujících se potravinách. Jinak řečeno, což často odpovídá realitě, zda zemřít hlady nebo proto, že nebudu mít k dispozici finančně náročné, avšak životně potřebné léky.
Ministři Nečasovy vlády v naprosté většině postrádají pro výkon svého úřadu potřebnou kvalifikaci. Nemají ve své naprosté většině vynikající řídící zkušenost ve veřejné správě nebo výtečnou manažerskou zkušenost ve firemní sféře. A nejsou ani ve zdrcující většině vynikajícími odborníky ve „svém“ oboru, v rezortu, jehož jsou ministry.
Politická elita země se ve velké většině – včetně velké části opozice – pohybuje v úplné odtrženosti od problémů obyčejných lidí. Lídři nejvýznamnějších parlamentních stran – vládních a ČSSD – nebyli nikdy v praktickém životě (Nečas, Schwarzenberg, Peake, Sobotka a Hašek). Jistou výjimkou je jen M. Kalousek, který se ale rovněž pohybuje již 20 let v politice.
Přirozený výběr vedoucích funkcionářů, reprezentantů v politických stranách je silně deformován.
Probíhá
a) v TOP 09 a VV (včetně jejich derivátu LIDEM) jen prezidiálními rozhodnutími lídrů těchto stran
b) v případě dalších parlamentních stran (ODS, ČSSD) na základě rozhodnutí stranické oligarchie v krajích. To v obou stranách ČSSD i ODS, kde jsou silné reprezentace v krajské politice, de facto znamená uzavření, zapouzdření politických reprezentací těchto stran, bez uplatnění přirozeného výběru. Tomu nahrává málo četná členská základna. Malý počet členů těchto stran, plánovitá snaha o umrtvování stranického života a jeho zužování jen na „zajišťování většin“ pro nejrůznější typy politické manipulace. Cílem manipulátorů je dosažení co největší stability funkcionářských kádrů. Značná uzavřenost politických stran a manipulativní prostředí v nich odrazují od působení ve „velkých“ stranách (mluvíme o členstvu o četnosti nějakých 25 000 až 30 000 stranících) talentované mladé a mladší lidi a lidi s vyšším společenským statutem, kteří by byli pro českou politiku přínosem.
Velkým problémem je provincionální charakter větší části politických elit, malý mezinárodní rozhled velké části politiků, kteří působí v centrální české politice. ODS dlouhodobě prostoupená eurofobií (stejně tak, a nepochybuji, že čistě účelově, je jí prostoupena také KSČM), celá česká pravice odporem k novým hospodářským velmocem, zejména pak k Číně a Rusku. Zdá se, že velká většina české politické elity vůbec nechápe svět, nemožnost vyhnout se hlavním globálním trendům ve světové ekonomice. Ideál průměrného českého politika (snad s výjimkou části politické reprezentace ČSSD) je uzavřený český dvoreček bez vlivu nějakých světových témat a globalizace. Je to sen, který v Evropě skončil s koncem Belle Epoque a možná již dříve.
Nízká úroveň českého parlamentarismu je nezbytným důsledkem deformovaného výběru kádrů. V české politice chybí více lidí z akademického sektoru, odborářských předáků, osobnosti z neziskového sektoru, ale také třeba vynikající právníci. Tedy lidé, kteří by dokázali pozvednout dnešní nízkou úroveň parlamentních debat.
Vládní strany nejsou schopny přistoupit ve sněmovně na debatu v nejzávažnějších otázkách života země. Vlastně umožní debatu jen tehdy, když musí – v případě státního rozpočtu a při hlasování o nedůvěře vládě. Vlastně přesněji – umožní v podstatě monolog opozice.
Ve sněmovně se vládní strany systematicky vyhýbají debatám o jakékoliv problémovější otázce (vztahy v EU, hospodářské problémy země, aktuální velká pochybení vlády a jejích ministrů atd.).
Ve sněmovně ministři pohrdají interpelacemi a systematicky snižují – za velké pomoci nepluralitních médií – význam interpelací poslanců. Takový ministr vnitra Kubice se za rok a půl, co je ve své funkci, neobtěžoval ani jednou jedinkrát poslaneckých interpelací zúčastnit. A česká média takový arogantní přístup zcela ignorují. Ministři si dávají záležet, aby jejich účast na interpelacích byla co nejméně pravidelná.
V poslanecké sněmovně téměř chybí věcně i formálně zajímavá debata, podobná „Question time“ z britské Dolní sněmovny. Projevuje se neschopnost významné části poslanců vystupovat vůbec anebo dokonce improvizovaně (často to neumí ani v jednom tématu).
Média o parlamentních debatách (zj. tištěná) nezveřejňují vůbec nic zajímavého z debat, pokud se tam vůbec něco zajímavého objeví. Tištěná média mají snahu vše ve sněmovně bulvarizovat: kdo koho urazil, kdo při jednání spal, kdo byl opilý, špatně oblečený atd. Přístup velké části sněmovny, vycházející z pohrdání vlády sněmovnou kombinovaný s bulvarizujícím přístupem většiny médií, vede k tomu, že profese poslance a ministra jsou ve společnosti na nejspodnějších příčkách hodnocení profesí.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: NS - LEV 21