Štěpánek (SZ): Na rozvoji kolejové dopravy se musí podílet stát

16.10.2011 7:29 | Zprávy

Administrativní hranice hlavního města Prahy a Středočeského kraje již nerespektuje přirozenou sídelní hranici obou krajů, která se posouvá hluboko do okresů Praha-západ a Praha-východ, v některých případech i daleko za ně, jako je tomu v případě stošedesátitisícového okresu Kladno.

Štěpánek (SZ): Na rozvoji kolejové dopravy se musí podílet stát
Foto: ekolist.cz/Hugo Charvát
Popisek: Petr Štěpánek, zastupitel Prahy 4 za Stranu zelených

V důsledku nekoncepčního rozvoje oblasti v posledních dvaceti letech došlo k výraznému nárůstu individuální automobilové dopravy zatěžující dopravní špičku dojížděním (nejen) Středočechů do Prahy za prací.

Hlavní úlohu v kolejové dopravě musí převzít železnice

Zejména z tohoto důvodu musí převzít úlohu číslo jedna v kolejové dopravě železnice, nikoli metro nebo tramvaj. Ty dosud kompletně končí uvnitř území hlavního města, jsou přetížené a Středočechům dostupné jen po přestupu. Železnice naproti tomu má dosud volnou kapacitu a schopnost vést linky až za hranici současného zastavěného území.

Jakýkoli další rozvoj dopravy v regionu již nemohou kraje plánovat odděleně a bez účasti státu. Nabízí se několik modelů, jejich páteří však bude vždy železnice. Oddělený model respektuje současné rozdělení drah jako státního subjektu a dopravních podniků existujících odděleně v obou krajích. Tento model v podstatě existuje dnes a naráží na limity rozvoje.

V dalších případech se jedná o společný dopravní podnik města Prahy i Středočeského kraje buď formou nové instituce, nebo vstupem Středočeského kraje do Dopravního podniku vlastněného nyní Prahou. Oba modely se musí dít za investiční účasti státu alespoň v případě rozvoje kolejové dopravy. Podobná řešení jsou dobře známa z Německa, kde například Hamburk a přilehlá spolková země vlastní podnik dohromady s příměstskými obcemi.

Takový postup by znamenal i přehodnocení postupu Prahy v dalším rozvoji kolejové dopravy. Dobrým příkladem je obslužnost letiště Ruzyně nacházejícího se mezi Prahou a právě největším středočeským okresem Kladno. Z logiky podílu na celkové přípravě a návratnosti vynaložených investic je nejvýhodnějším spojením zřízení vlakové zastávky Praha - Ruzyně v rámci takzvané Buštěhradské dráhy spojující Prahu s Kladnem.

Přes vzrůstající leteckou dopravu a počet personálu letiště se jedná vlastně o kapacitně malou zastávku, a propojení letiště s Prahou metrem je tak mrhání veřejnými prostředky.

Tramvaj se vyplatí zhruba do sídliště Dědina

Zásadní nevýhodou je jednosměrnost takového propojení sloužícího pouze Praze, nikoli Kladnu a Středočeskému kraji. Obdobným handicapem trpí i nápad prodloužení tramvaje na letiště. Její provoz by se v současnosti vyplatil zhruba do sídliště Dědina v Praze 6. Dráha naproti tomu obslouží nejen turisty, kteří se rozhodnou využít ubytovací kapacity Kladna, a personál dojíždějící na letiště z kladenského okresu, ale především středočeské okresy Praha-západ a Kladno s více než dvousettisícovou populací (trojnásobek obyvatel největšího pražského sídliště Jižní Město) při dojíždění do hlavního města.

Nezbývá než namísto vlastních nepromyšlených koncepcí zasednout k jednacímu stolu ve složení hlavní město Praha - Středočeský kraj - stát a připravit novou koncepci rozvoje dopravy v regionu, včetně závazku financování na příští dekádu.

Petr Štěpánek pro Hospodářské noviny, 11.10.2011
Autor je zastupitelem Prahy 4 za Stranu zelených

Více:
Liška (SZ): Kocourek s Urbanem chtějí přeměnit českou krajinu v průmyslovou zónu


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zeleni.cz

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Volební právo má být výsadou občanů země

20:03 Senátor Hraba: Volební právo má být výsadou občanů země

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na rozhodnutí Soudního dvora EU, že Česko a Polsko poru…