Podle pana ministra ale plošná podpora slabých regionů není tou správnou cestou k jejich prosperitě. Jinými slovy - co si nedokáže pomoci samo, bude ponecháno svému osudu a zapomenuto.
Dovolím si krátký exkurz do historie – Tachovsko bylo zařazeno mezi ekonomicky slabé okresy již před rokem 2006. Pak došlo k mírnému zlepšení v hodnocení (hodnotí se jen čtyři ekonomické ukazatele) a bylo vyřazeno. Jenže přišel rok 2009 a uzavření stěžejního zaměstnavatele ve Stříbře, prudký nárůst nezaměstnanosti a s tím další navazující problémy drobných živnostníků a snížení kupní síly obyvatel apod. Na můj podnět tehdejší ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška inicioval znovuzavedení programu podpory hospodářsky slabých regionů a usnesením vlády ze dne 22. 2. 2010 byl mezi ně okres Tachov znovu zařazen. Tím ale bohužel vše skončilo. Program byl sice naplněn, ale pouze 50 miliony (pro srovnání - do roku 2007 bývalo k dispozici každoročně až 500 milionů). Snaha poslaneckou iniciativou navýšit program o dalších 200 milionů se bohužel nepodařila ve Sněmovně prohlasovat. A co hůř, pro další roky, tedy 2011 a 2012 už nepřišla ani koruna. Ani jiné zvýhodnění. Usnesení vlády, které dosud platí o soustředěné podpoře státu, tedy i okresu Tachov, je tak jen prázdným kusem papíru.
Jak řekl pan ministr - peníze ve státním rozpočtu nejsou a když dá vláda jedněm, budou chtít i další. Ano, koaliční vláda nepřemýšlí kam prostředky dát, ale kde je pod dojmem snižování deficitu seškrtat. Ano, šetřit se musí, snižovat zadlužení státu se musí. Otázkou je jakým způsobem. Pouhými škrty, především u investic a u podpory zaostalejších částí země, k prosperitě jistě nedojdeme. Někdy mám dojem, že jsou spíš podnikatelé trestáni za to, že podnikají v oblastech, kde jsou špatné silnice, řídká hustota osídlení, vyšší nezaměstnanost a horší dostupnost základních služeb včetně zdravotnictví.
Ale podpora zaostávajících, převážně venkovských regionů nemusí být bezpodmínečně jen v přímých dotacích. Stačilo by, kdyby se venkovu přestaly házet klacky pod nohy. Podívejme se třeba na záměr ministerstva školství změnit systém financování regionálního školství, který jistě může vést až k rušení především menších venkovských škol a malotřídek. Pro pražského úředníka možná racionální krok, pro obec a její okolí zhouba.
Příklad další – zdravotnictví. Dostupnost zdravotní péče na Tachovsku je již tak dost omezena uzavřením okresní nemocnice a přesto VZP uvažuje o uzavření některých oddělení krajských nemocnic, především porodnice ve Stodě - spádové nemocnici pro Tachovsko (věřím, že po peticích a odporu kraje se tak nakonec nestane). V Praze dojedete do nemocnice tramvají nebo i pěšky. Jak daleko to máme do nejbližší nemocnice v příhraničí - to úředníky z centrály pojišťovny v Praze zřejmě netrápí.
Nevzdaluje se nám jen školství a zdravotnictví, ale i některé úřady či zákaznické kanceláře. Nejnověji se hovoří o zrušení okresního pracoviště Pozemkového úřadu a Pozemkového fondu. A tak pro člověka z odlehlé obce, který nemá internet ani auto, je vyřízení jeho záležitostí často výlet na celý den. Totéž platí pro starosty a podnikatele – i oni ztratí víc času při shánění razítek a potvrzení. Přitom se stále hovoří jak vše dostat blíže k občanovi.
Musím si tedy položit otázku, zda stát chce obydlený, rozvíjející se venkov nebo venkov vybydlený, chudý, zaostalý a především nezajímavý pro mladé lidi. A s tím souvisí také i odpověď, zda pomáhat hospodářsky slabým venkovským okresům mezi něž Tachovsko patří.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz