„Musíme vnímat zprůměrování a dlouhodobý trend. Ale dá se říci, že hnutí ANO se odrazilo ode dna a jeho podpora se stabilizovala zejména u pevného voličského jádra,“ říká politolog Jan Kubáček. „Začíná posilovat také, řekněme, u váhavého obalu, to znamená u střední a starší generace, která se poohlížela jinde a případně se rozhodovala mezi jinými subjekty. Voliči se začínají vracet k hnutí ANO,“ dodal.
Ukazuje se, že Andreji Babišovi se začíná dařit nastavovat témata. „Do vleku dostává vyzyvatele, kteří spíš reagují na něj. Trochu si vypůjčuje opoziční taktiku. Hodně to připomíná německou zkušenost s Gerhardem Schröderem, když obhajoval mandát kancléře. Měl vyzyvatele Edmunda Stoibera. Gerhard Schröder využil taktiky, kdy začal, jako by byl opozičník, útočit na reálnou opozici, na Edmunda Stoibera, převzal iniciativu, Stoiber se dostal do defenzivy a Gerhardu Schröderovi se podařilo přesvědčit tehdejší německé voliče, že je energičtějším kandidátem na kancléře. Připomíná mi to tuto situaci. Andreji Babišovi se z defenzivy, únavy, ztráty a dezorientace podařilo dostat do pozice, že je energičtější, vůči opozici se vymezuje a ta se musí bránit.“
Poslední průzkum Kantar CZ pro Českou televizi favorizuje Piráty se STAN, ale hnutí ANO už postupně stahuje jejich náskok. Podle červnového průzkumu CVVM se objevilo ANO na prvním místě, což narušilo trend posledních měsíců, kdy první příčky atakovala pouze koalice Pirátů a STAN.
Předvolební debata Schröder- Stoiber v roce 2002
Kampaň bude tvrdá. Postupně přituhuje
Předseda vlády Andrej Babiš doufá, že volby vyhraje. „Posílal jsem dopis lidem, kde jsem udělal sumář. Naše vláda dostala covid, pak to tornádo, žádná jiná vláda toho nemusela řešit tolik. Takže já si myslím, že bychom si zasloužili vyhrát, protože já jsem v životě nepracoval tolik jako teď,“ zaznělo od Babiše na Primě s tím, že hnutí ANO je tu pro všechny, protože dělá hodně pro důchodce, pro zaměstnance i pro živnostníky. Řada kritiků ale poukazuje jen na jeho populismus a nekorektní způsob kampaně.
„Jeho kampaň bude tvrdá. A bude mnohem tvrdší v září. Ale prostě taková kampaň je a nebude ji dělat jen Andrej Babiš. Přibudou další. Myslím si, že Andreji Babišovi pomáhá bilancovat životní úroveň, nastolovat téma: peněženky. Zároveň dostává do povědomí lidí, že jeho vyzyvatelé budou symbolizovat škrty, zdražování a omezování. Daří se mu tohle dostat do veřejného prostoru. Vnáší témata kulturně-konzervativní, ať je to otázka migrace, bezpečnosti, českých národních zájmů, aby část voličů nepřecházela k SPD a udržovala si vazbu s Andrejem Babišem a hnutím ANO. Kampaň je ofenzivní, tvrdá, ale podobnou dělali v minulosti i jiní a v září ji budou dělat i další,“ popisuje Kubáček.
Marketér Jakub Hussar v rozhovoru pro Respekt upozornil, že slabé místo obou předvolebních koalic bude snaha dodržovat pevné zásady a absence populismu. Z Babiše prý vyrostl v české politice vrcholný predátor. Když je zahnaný do kouta, pak hledá jakoukoli metodu, jak se udržet u moci. „Vzpomeňme si, kam to došlo s Donaldem Trumpem, a to jsou velmi podobné osobnosti a politici, jen Andrej Babiš není misogyn. Čekal někdo takový fanatismus a dobývání Kapitolu?“ uvedl také marketér Hussar.
„Rozhodně to nelze srovnávat. Spíš bych doporučil podívat se na taktiku Schrödera, jak jsem o tom hovořil. A připomínám, byl to sociální demokrat. Příměry s Donaldem Trumpem extrémně kulhají. Nemyslím si, že by hrozilo nějaké dobývání Poslanecké sněmovny, obsazování Parlamentu. Tato kultura u nás není. Taková vyhrocenost a rozpolcenost… ne,“ říká Kubáček.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá