První polovina týdne se nesla ve znamení reakcí na poslední video Otázek a odpovědí z Kramářovy vily, které tentokrát Petr Fiala věnoval nákupu vybraných druhů potravin v německém a v českém obchodě. Bulvární deník Bild k fotce jeho nákupního vozíku napsal: „V Německu je všechno levnější než v jeho rodné zemi.“ A článek opatřil titulkem: „Protože je pro něj doma příliš draho, nakupuje šéf české vlády u nás“. Co tou akcí, která se kvůli spoustě vtipů na jeho adresu obrátila proti němu, mohl premiér sledovat?
Především, za mne to dává najevo odtrženost premiéra od reálných problémů, uzavřenost v jeho intelektuální bublině. Přesně jak ukazuje vtip, který jste mi ukázal: Tohle přeci většina lidí ví už roky! Sama jsem na otázky novinářů na tohle téma odpovídala už nesčetněkrát. Premiér asi chtěl ukázat, že se „zajímá o problémy normálních lidí“, ale ve skutečnosti tím předvedl, že o těchto problémech nic neví. A já osobně v tom vnímám ještě jednu věc, takový náznak manipulace: Totiž ono to vlastně bylo stylizování se do role oběti a ukázání prstem vágně „na někoho“, kdo má být viníkem trablů lidí. Premiér nikdy nemá ze sebe dělat oběť! Never ever!
Jeden z ekonomických poradců premiéra Štěpán Křeček pro Rádio Impuls posléze uvedl, že si tím Petr Fiala vytvořil předpolí pro jednání se zahraničními dodavateli a že je chce donutit k tomu, aby se k českým zákazníkům chovali stejně, jako se chovají k Němcům. Nynější stav je prý dán tím, že se u nás za dlouhá léta vytvořily obrovské subjekty, které mají dominantní postavení na trhu, což vede k nízké konkurenci. Jak ale docílit toho, aby další řetězce a dodavatelé vstupovali na náš trh a aby vytvořili větší konkurenci, což považuje premiérův poradce za stěžejní cíl pro to, aby na nás zahraniční firmy nehleděly jako na druhořadé zákazníky?
Zase: fňuk, fňuk, jsme oběť řetězců! Oškliví, zlí kapitalisté a podnikatelé mohou za to, že se máme špatně a že máme drahé potraviny!
Hádejte, budete mít dražší kafe – na Sněžce, nebo v motorestu na frekventované silnici? Asi na Sněžce, že? Bingo! A víte proč? Protože ho tam nějak musíte dopravit. Protože máte omezené skladovací kapacity. Protože jako podnikatel podstupujete riziko, že zrovna bude mizerné počasí a nevyšplhají k vám zákazníci… Jinými slovy, cena není nějakým potměšilým trikem obchodníka, jak zákazníka sedřít z kůže. Cena je výsledkem nabídky a poptávky. A teď se vraťme k naší slavné nutelle.
Co asi může ovlivňovat cenu v případě takové pochutiny? Jsou to věci jako velikost trhu, riziko nevyprodání zásob, DPH, daň z příjmu právnických osob, ochota klientely nakupovat, chuťové preference, míra šikany státního dohledu, který vám prodražuje podnikání (třeba v minulosti skrze registrační pokladny) a tak dál. To všechno jsou věci, které ovlivňují náklady, riziko, a tedy cenu. Každý obchodník chce prodat, každý chce nastavit cenu tak, aby maximalizoval zisk. A váš zisk nemaximalizuje cena nejvyšší možná, ale naopak cena, za kterou koupí co možná nejvíc lidí. Pokud by obchodník věděl, že bude mít větší zisk, pokud sníží cenu, protože koupí víc lidí, udělal by to! Ze svých sobeckých pohnutek by obchodník SNÍŽIL cenu, aby měl větší zisk!!!
Takže pokud u nás máme cenu vyšší než v Německu, nemá to vůbec nic společného s nějakým zasednutím si na nás od obchodních řetězců. Je to důsledek celkového nastavení trhu včetně vládních regulací a daní.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník