„Kdo neuteče, zblázní se.“ Odpověď učitelů vládě. Odkryta inkluze a neziskovky

17.05.2023 12:41 | Rozhovor

Část učitelů uteče ze školství a zbytek se zblázní. Tak reaguje prezident Pedagogické komory Radek Sarközi na návrh Ministerstva financí, aby se přímá pedagogická činnost učitelům navýšila z 22 hodin týdně až na 27 hodin týdně. „Učitelům by se vlastně navýšila pracovní doba o čtvrtinu za stejný plat. Již nyní pracují učitelé více než 8 hodin denně,“ řekl ParlamentnímListům.cz. Jako odpověď vládě za učitele vysvětluje, jaké praktiky existují v oblasti inkluze a jak neziskovky vstupují do školství.

„Kdo neuteče, zblázní se.“ Odpověď učitelů vládě. Odkryta inkluze a neziskovky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Petr Fiala (ODS) uvedl do funkce ministra školství Mikuláše Beka (STAN)

Vláda šetří, ministr Bek si ovšem chce půjčit od Evropské unie 45 miliard Kč. Na tuto půjčku máme nabídku. Bek by za ty peníze rád například stavěl školy či se věnoval specializovanému výzkumu. Je to rozumný krok?
 
Nejsem ekonom, takže nemám k dispozici srovnání výhodnosti této půjčky oproti emisi státních dluhopisů. Vláda nyní dělá škrty, kde může, aby se snížil rozpočtový deficit. Proto mi nedává smysl takto vysoká půjčka. Ale třeba to z  účetního pohledu opticky dluh veřejných financí sníží, fakticky ovšem nikoliv. Obecně považuji investice do vzdělání, výzkumu nebo infrastruktury za přínosné, protože se časem mnohonásobně vyplatí. Působí to ale jako poněkud šalamounské řešení. Těžko říct, zda se jedná o řešení chytré, nebo jen vychytralé.

Zdá se, že naše školství dnes trápí víc problémů, než kdy dřív. Všechny probrat nestihneme, ale na úvod se nemohu nezeptat na vládní záměr zvýšit kantorům počet odučených hodin. Co by to znamenalo?

Ministerstvo financí chce navýšit učitelům přímou pedagogickou činnost až na 27 hodin týdně ze současných 22 hodin. Učitelům by se vlastně navýšila pracovní doba o čtvrtinu za stejný plat. Již nyní pracují učitelé více než 8 hodin denně. Nově by šlo o 10 hodin, což se nedá zvládnout. Myslím si, že by velká část učitelů odešla pracovat jinam a zbytek by se brzy zbláznil. Vedlo by to k výraznému zhoršení kvality výuky.

Říkáte, že by učitelé pracovali deset hodin denně, pracovní doba je ale 40 hodin týdně. Nebylo by to v rozporu se zákoníkem práce?

Rozhodně to je v rozporu se zdravým rozumem. A především s tím, co učitel může zvládnout, aniž by se to projevilo negativně na jeho psychice. Problém je, že pracovní doba učitele se dělí na přímou pedagogickou činnost, tedy čas, který tráví ve třídě s žáky, a na nepřímou pedagogickou činnost, kdy se věnuje přípravě na výuku nebo administrativě. Lidé vidí jen tu horní část ledovce, co je nad vodou, takže mohou nabýt dojmu, že učitelé pracují méně než jiné profese. Opak je pravdou. Pracovní dobu herců také netvoří jen ty dvě hodiny večer, kdy lidé sledují divadelní představení.

Kolik by se větším počtem odučených hodin ušetřilo? Už tak je naše školství dost podfinancované a další šetření asi není na místě...

Musela by se propustit pětina učitelů, takže by se tím ušetřily desítky miliard korun ročně. České školství je opravdu dlouhodobě extrémně podfinancované ve srovnání s jinými evropskými státy. A současná vláda jen vymýšlí, co by se dalo ještě seškrtat. Například v roce 2021 byly platy učitelů na 126,4 % průměrné mzdy v ČR, nyní je to jen 116,6 %. Finance na pomůcky a učebnice pro žáky vláda seškrtala o třetinu. Paní poslankyně Renáta Zajíčková (ODS) navrhuje škrtnout celý 9. ročník ZŠ, že prý se v něm jen opakuje učivo, což není pravda. A chce rozvolnit i hygienické standardy, což je opět šetření na nepravém místě. Kvalitní školství něco stojí. Současná vláda chce mercedes za cenu trabanta, což nemůže dopadnout pro učitele ani pro žáky dobře.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: red

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Kdyby učitelé , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseOrel první , 17.05.2023 15:09:26
Učili pouze to co by měli učit,tedy češtinu,matematiku, fyziku, chemii, dějepis, zeměpis,a podobné předměty a nezabývali se tématy které vymýšlejí úchylové z neziskovek a různí multikulti pomatenci tak by tech 22 hodin bohatě stačilo a naše děti by získaly skutečné vzdělání.Bohužel školství vedou pomatenci a podle toho taky vypadá "vzdělanost našich dětí.Je to tragický pohled na naše školství.

|  15 |  0

Další články z rubriky

Síkelův „nákup století“. Poslankyně SPD jej chtěla řešit, takto dopadla

18:06 Síkelův „nákup století“. Poslankyně SPD jej chtěla řešit, takto dopadla

Vykoupením dluhů společnosti Net4Gas, které posvětila Fialova vláda na nátlak exministra Síkely, tak…