O čem podle vás svědčí útoky na kostely, namátkou ty, ke kterým došlo tento víkend na Srí Lance, tedy v zemi, kde jsou jak křesťané, tak muslimové, pouhými minoritami?
Svědčí o tom, že místa, kde se střetávají různé kultury a náboženství, jsou potenciálními ohnisky násilí. Není to nic nového, o tomto problému byly napsány celé knihy. Ale je smutné vidět, že tento fenomén nemizí, spíše naopak. Zejména soužití s muslimskou menšinou je v tomto ohledu bohužel problematické, byť chci věřit, že je to otázka jen úzké radikalizované vrstvy.
Dochází ve světě k útisku křesťanů?
Ano, dochází, a rozhodně nejde o okrajový jev. V Praze se v loňském roce konala konference s názvem Pronásledování křesťanů: Fakta a svědectví 2018, která upozornila na to, že křesťané jsou v celosvětovém měřítku nejpronásledovanější náboženskou skupinou. Počty křesťanů, jejichž svoboda je potlačována, jdou podle údajů z této konference do stovek milionů. Je otázka, proč média nevěnují tomuto problému dostatečnou pozornost a proč se o pronásledování křesťanů hovoří jen v souvislosti se spektakulárními útoky podobnými tomu na Srí Lance, které už nelze ve zpravodajství přehlédnout.
Jak se díváte na soužití muslimů a křesťanů v Evropě, funguje?
V České republice žije jen zanedbatelný počet muslimů a v soužití s nimi jsme naštěstí nezaznamenali žádné významné problémy. Ze zkušeností, které můžeme sledovat v jiných zemích, to vypadá, že existuje určitá kritická hranice procentuálního zastoupení muslimské populace, od které soužití fungovat přestává. Evropské státy, které si vyvinuly z historických důvodů silné nástroje ochrany práv jednotlivce i menšin, se dostávají do situace, kdy nemají k dispozici dostatečné prostředky, jak vzniklým problémům čelit. Právní předpisy vytvořené pro hodnotově víceméně homogenní společnost, která většinově uznává například rovnoprávnost žen a svobodu vyznání, narážejí na životní styl, náboženské přesvědčení a posléze i politické požadavky této menšiny. Přijatelné řešení tohoto problému není podle mého názoru v dohledu.
Čeho je požár katedrály Notre-Dame vlastně symbolem? Americká společnost Pew Research Center ve svém průzkumu zjistila, že mladé generace Evropanů mají výrazně slabší vztah k náboženství než ty staré. Praktikujících křesťanů ubývá. Odchází náboženství z Evropy?
K požárům významných budov občas dochází a je na nás, zda v nich chceme hledat symboliku. Požár chrámu je podle mého názoru spíše příležitost k zamyšlení, zda bychom stejně, jako litujeme zkázy materiálních hodnot, neměli postrádat i ztracené hodnoty duchovní. Chrám lze znovu postavit, ale pokud v honbě za moderním, konzumním životem ztratíme vědomí toho, co nás přesahuje, může být velmi obtížné to znovu nalézt ve chvíli, kdy nás neustálá spotřeba přestane naplňovat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs