EET je pozitivní krok, nemáme žádný problém, zní z jednoho z nejkrásnějších hotelů v Evropě

16.12.2016 10:02 | Zprávy

ROZHOVOR ParlamentníListy.cz v rámci mapování dopadů EET na provozovatele hotelů a restaurací oslovily zástupce těch nejznámějších a nejvíce vyhlášených podniků v České republice. Sérii odpovědí začíná Alexandra Kasperová, majitelka a Stanislav Prokop, F&B manager zámeckého hotelu Herálec v okrese Havlíčkův Brod.

EET je pozitivní krok, nemáme žádný problém, zní z jednoho z nejkrásnějších hotelů v Evropě
Foto: Chateau Heralec
Popisek: Zámecká restaurace Honoria

Jak vnímáte plošné zavedení EET? Souhlasíte s ním?

AK: Ano, my sami s tím nemáme žádný problém. Možná úplně neumíme posoudit případné problémy malých provozovatelů, ale systémově to vnímám jako pozitivní krok.

SP: Ano, naprosto s ním souhlasím. Neznám jediný důvod, proč by s plošným zavedením EET měl mít poctivý majitel/provozovatel nějaký problém. Na elektronických kasách fungujeme už od otevření, a proto se pro nás nic zásadního nemění. Jediné, co vnímám jako menší problém, je nezvyk práce s kasou v určitých restauračních zařízení, kde předtím kasa nebyla. Všechno trochu déle trvá. Ale je jen otázkou času, než si to všichni zautomatizují.

Ministr Babiš tvrdí, že EET služby ani ceny nezdraží, jak jste se k tomu postavili Vy?

AK: Nezdražili jsme. Naopak, vítáme snížení sazby DPH jako vstřícný krok k tomuto oboru.

SP: My jsme nezdražili, z jakého důvodu by se měly ceny zvýšit? Pokud kvůli pořizovací ceně systému spojených s povinným zapojením EET, beru to, nicméně šesti procentní pokles DPH by měl ve fungujícím podniku tyto náklady rychle pokrýt a poté být pro podnikatele už pouze výhodou.

Má smysl přicházet s nějakým zvyšováním daní, když se ekonomice daří, takže příjmy do státní pokladny jsou poměrně vysoké a ministr financí Andrej Babiš si pochvaluje, jak se výběr daní zlepšuje?

AK: Zvyšování daní obecně nevnímám pozitivně, podle mě tyto kroky spíš brzdí ekonomický rozvoj.

SP: Pokud se ekonomice daří a příjmy do státní pokladny jsou poměrně vysoké, nevidím důvod daně zvyšovat. Výrazně zvýšení by navíc mohlo znamenat krach nejednoho malopodnikatele a to přece není v zájmu nikoho.

U některých lidí převažuje názor, že hospodští a provozovatelé restaurací lidi okrádají, jak jim lze tento postoj vyvrátit?

AK: Nemám ráda zevšeobecňující soudy, a toto je jeden z nich. Pravdou asi ovšem je, že pokud se něco negativního přilepí k nějakému odvětví, nebude to úplně neopodstatněné. 

SP: Už jsem se s tímto názorem také setkal. Po mé otázce: „V čem přesně hospodští okrádají?“ většinou přišlo ticho. Ne každý vidí náklady spojené s provozem restaurace, které se pochopitelně promítají do cen. Jak tento postoj vyvrátit? Nevím…

Další názor tvrdí, že se Vy jakožto provozovatelé, majitelé  (ale i další profese, například šéfkuchaři) příliš nenadřete. Lze popsat Váš pracovní den?

AK: Protože cítím úctu a respekt k našim lidem, kteří tvrdě pracují, nemůžu se na této hlouposti ani zasmát.  Je to jeden z nejtěžších oborů: číšníci, kuchaři a všichni, kteří se na provozu restaurace podílí, jsou neustále pod tlakem, neustále na nohou, je to dřina. Když sloužíte, jste neustále pod drobnohledem. Lidi vnímají úplně všechno: čistotu, kvalitu, vstřícnost, krásu toho, co nabídnete… Služba není vůbec jednoduchá disciplína. U nás na zámku ji ovšem vnímáme jako něco, čím děláme lidem radost, a věřím, že se nám to daří.

SP: Dovolím si odpovědět jakožto číšník, což je mojí pravidelnou náplní pracovního dne. Vždy, když mi někdo řekne, že v práci byl celých dvanáct hodin, decentně se pousměji a v hlavě mi běží: „Co bych dal za pouhých dvanáct hodin na nohou?!" Nedávno jsem četl jeden článek o číšnících, který krásně vypovídal o realitě. Psalo se v něm toto: Být číšníkem je práce náročná fyzicky i psychicky. Musíte umět dobře komunikovat, být dobrý obchodník, skvělý psycholog a dokázat se vyrovnat se všudypřítomným stresem. To rozhodně nedokáže kdekdo, navzdory panujícímu dojmu, že "pingla přece může dělat každý"…

Jak se díváte na hlavní bod „protikuřáckého zákona“, tedy tolik diskutovaný zákaz kouření v restauracích?

AK: Naše restaurace je nekuřácká od začátku startu provozu, a za sebe musím říct, že kouření na místech, kde se konzumuje jídlo, podle mě nemá co hledat.

SP: Jsem kuřák, ale i přesto souhlasím s celoplošným zákazem kouření v restauracích. Kde se jí, nemá cigareta co dělat. Nicméně podniky, kde se jídlo neservíruje, by neměly podle mého být omezovány.

Závěrečná otázka: Jelikož se blíží konec roku, na co byste pozvali Vaše hosty?

AK: Tak určitě na naše nové zimní menu. Zase čerpá především z místních zdrojů, hodně surovin jsme si vypěstovali i sami na našem poli a v zeleninové a bylinkové zahrádce u zámku.

SP: Rozhodně na naše nové zimní menu. Mimo to jakákoliv návštěva našeho krásně zrekonstruovaného zámku, a to v jakémkoliv ročním období, je velkým zážitkem, a to ne jen gastronomickým.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„To už vymysleli obchodníci s vodou.“ Jak z vás markety vyrážejí peníze

9:45 „To už vymysleli obchodníci s vodou.“ Jak z vás markety vyrážejí peníze

VIDLÁKŮV TÝDEN „To nevymyslely markety, to vymysleli kdysi vodaři. Zdražili vodu, lidé s ní začali š…