Kauza kolem přijetí dalajlámy ministrem kultury a reakcí prezidenta, která vyburcovala společnost, má ještě dohru, prezident v nedělním rozhovoru pro ParlamentníListy.cz řekl, že by měl ministr Daniel Herman odejít z vlády, že o jeho odvolání požádá i premiéra v rámci uvažované rekonstrukce vlády. Co říkáte tomu, že by celá kauza měla mít takovéto vyústění?
Naše hnutí je v opozici. Pokud jsou vztahy ve vládě napjaté, je to otázka vlády. Právo navrhovat odvolání člena vlády má premiér, bez jeho návrhu prezident nikoho odvolat nemůže. A předpokládám, že pan premiér si dobře spočítá, co by takový návrh na odvolání ministra kultury provedl v koalici. Pro nás jako pro opoziční hnutí, které si myslí, že tato vláda je už v jakémsi delíriu, de facto neschopna řešit problémy České republiky, by měl smysl odchod celé vlády, nikoli pouze jednoho ministra. Pokud by důvodem odvolání mělo být to, že se pan Herman setká s dalajlámou, pak takový důvod pokládáme za směšný. To rozhodně není důvod pro to, aby odstupoval z vlády ministr. Myslíme si, že představitelé svobodné země by měli mít možnost setkávat se s duchovními autoritami.
Zřejmě ještě vážnější věcí bylo prohlášení čtyř nejvyšších ústavních činitelů, kteří se distancovali od přijetí dalajlámy a ujišťovali Čínskou lidovou republiku, že se naše zahraniční politika vůči Číně nemění. Jak se jako člověk, který se pohybuje v Evropském parlamentu, díváte na toto prohlášení, které kritici označili jako servilní, devótní nebo dokonce ostudné?
Přiznám se, že to považuji opravdu za závažnější věc. My zde máme obsah jakýchsi písemných závazků mezi Českou republikou a Čínou. Představa, že tento obsah daných písemných závazků ještě doplňují nějaká nepsaná pravidla, která si údajně vláda měla dohodnout, je pro nás hodně nepřijatelná. Nepsaná ujištění mezi dvěma stranami by v mezinárodních otázkách být neměla, protože potom hodně znesnadňují kontinuitu zahraniční politiky. Nemůžete se pak dovolávat obsahu nějakých nepsaných pravidel, když je vlastně ani neznáte. Skutečností je, že evropská kultura je založena v mezinárodních otázkách na dodržování psaných dohod. My jsme vyzvali vládu, aby zveřejnila, zdali taková ujednání o určitých dalších doplňujících faktických nepsaných pravidlech o jednání s Čínou, případně dalšími představiteli skutečně existují nebo ne, protože to skutečně znejišťuje zahraniční politiku a dostává nás to i tam, kam jsme se dostali po setkání s dalajlámou. Pokud pan Herman popírá, že by na takovou dohodu přistoupil, a zase podstatná část vlády ji vlastně dodržuje, musím připomenout, že i pan Bělobrádek se setkal s panem dalajlámou v soukromí, tak to vyvolává skutečně zásadní otázky, jestli taková dohoda byla učiněna. Hlavně nás to velmi podlamuje při jednání s dalšími stranami. Myslím si, že Čína z tohoto příběhu nevyšla nijak pošramocena, ani setkání s dalajlámou určitě neznejistilo územní celistvost země. Ale tím, kdo z toho vzešel poškozen, je česká vláda, to je nepochybné. Já to pokládám za velké selhání české vlády, že vůbec k této anabázi došlo. A pokud jde o podpis čtyř nejvyšších ústavních činitelů, naprosto souhlasím s předsedou Ústavního soudu, že to vypadá, jako kdyby to bylo ujištění v předvečer vypuknutí války. Bylo to nepochybně devótní.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová