Dopravní situace v Praze se stala jedním z předvolebních témat. Zoufalé situace si všiml i prezident Miloš Zeman, který napsal otevřený dopis primátoru Zdeňku Hřibovi (Piráti). Obsahem dopisu byla mimo jiné i výzva, aby Hřib zvážil rezignaci. Považujete i vy stav dopravy v hlavním městě za natolik závažný, že by měl primátor odejít?
Já jsem člověk, který ctí demokratické principy, takže jsem principiálně přesvědčen, že o obsazení ve volených orgánech mají rozhodovat právě svobodné volby. Nicméně v případě pana Hřiba si také myslím, že rezignace by byla na místě, protože tři roky zkušeností s tímto primátorem ze Slavičína je tristní a zrovna na gesci dopravy je to v současnosti nejmarkantnější.
Je ale Hřib skutečně hlavním viníkem situace? Častěji se skloňuje jméno náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě). Praha sobě je projektem Jana Čižinského…
Tak samozřejmě je viníků více. A jak správně uvádíte, tak právě náměstek Scheinherr je tou osobou, která je za stav dopravy v Praze odpovědná. Já chodím na jednání ZHMP jménem našeho spolku takřka pravidelně interpelovat ve věcech dopravy a logicky jsou naše kritické připomínky a návrhy směřovány právě na Scheinherra. A zase je zřejmé, že ten jedná vždy i v souladu se svým stranickým šéfem Čižinským, jehož nepřátelství k autům a motoristům se již dříve reálně projevilo v dopravních opatřeních v Praze 7, kde je starostou. Takže Praha sobě má určitě výraznou stopu v ideologickém pojetí dopravy v Praze, ale ryba nejvíce smrdí od hlavy a tou je pirátský primátor Hřib.
Kam zmizel ten starý... odbočovací pruh? Překrylo ho rozšíření pro pěší, přiléhající k tramvajovému ostrůvku. Foto Mojmír Mikuláš
Mají to v Praze komunální politici lehké, když chtějí pomoci dopravě? Pamatujeme na to, jak Pavel Bém schytával kritiku ze všech stran kvůli tunelovému komplexu Blanka. Není tedy problém i v nás? A kdo z novodobých pražských primátorů podle vás dopravě v Praze nejvíce pomohl?
Vaše otázka je trochu návodná a odpověď začnu tedy od konce. Na otázku „který primátor nejvíce pomohl dopravě“ lze z pohledu motoristy asi říct, že to byl právě Pavel Bém. Neříká to nic o všech okolnostech a souvislostech jeho doby na magistrátu, ale tunelový komplex Blanka považuji za nejzásadnější dopravní stavbu za posledních 30 let s dominantním, pozitivním efektem pro plynulost dopravy.
A k těm komunálním politikům. Z pozice městských částí je těžké ovlivnit ty zásadní věci pro dopravu, tedy zejména investice do dopravní infrastruktury. Protože komunikace patří hlavnímu městu a správu vykonává pověřená městská akciovka TSK. Rozhodnutí Prahy jsou tak v dominantním postavení vůči představám městských části. A to je jedna z věcí, po kterých se v tomto období hlasitě volá, aby probíhala dostatečná konzultace všech záměrů s dotčenou městskou částí. Reálně se tak neděje a magistrát jedná z pozice síly a realizují se dopravní opatření přes nesouhlas místní samosprávy.
Poslední případ je z ulice Střelničná z Prahy 8, dříve to bylo Smetanovo nábřeží v Praze 1, Modřanská v Praze 12 nebo příjezd z D5 do Prahy 13. Tyto konkrétní úpravy byly realizovány bez souhlasu městských částí. Už jen ta arogance a neochota akceptovat připomínky místních je zralá na odvolání Hřiba či Scheinherra.
Nájezd na jižní spojku se nově kříží s cyklopruhem. Je to dobrý nápad? Foto Mojmír Mikuláš
Ale jsou i radnice, pro které je omezování automobilové dopravy ještě málo ambiciózní. Zažíváme to bohužel zrovna my v Praze 3, kde mají dopravu na starosti Zelení, kteří mají pro své antimotoristické nápady většinovou podporu Pirátů, Top 09 a STAN. Logickým důsledkem jejich lokálních opatření jsou pak každodenní kolony v naší městské části.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs