Už státním rozpočtem na příští rok bude podle zákona zajištěno vydávání dvou procent HDP na obranu státu, jak v dubnu schválila Poslanecká sněmovna. V onom zákoně se rovněž píše, že financování velkých obranných strategických projektů bude transparentní. Jaké velké obranné strategické projekty jsou pro Českou republiku nyní aktuální?
Strategické projekty by měly být formulované v takzvaném KVAČR, Koncepci výstavby Armády České republiky. Tam by mělo být popsáno, jakým způsobem se armáda bude řídit do roku 2030, 2035, a mělo by tam být nastíněno, co chce kupovat a jaké ty strategické projekty jsou. V minulém volebním období jsme měli jako strategické projekty bévépéčka, protiletadlové a raketové komplety SHORAD, dělo 155 milimetrů, radiolokátor MADR, vrtulníky. Kromě bojových vozidel pěchoty se nám to podařilo dotáhnout. Ale koncepce byla schválená v roce 2019 ještě za naší vlády. Všechno, co je teď nově, ať už se jedná o leopardy, další nákupy vrtulníků, mluví se o nějakém dopravním letadle, nikde uvedeno není, protože od nynější vlády a paní ministryně obrany jsme žádnou novelu takovýchto strategických dokumentů nedostali. Armáda se pokouší rozjíždět projekty třeba směrem k F-35, protože tam probíhá nějaké vyjednávání s americkou stranou. To samé platí o tancích Leopard 2A8, ale je to jen vyjednávání. Podstatu věci neznáme, jak to do koncepce zapadá, jaký bude početní stav. Protože v koncepci z roku 2019 je propočet tanků jednoho praporu v Přáslavicích, ale paní ministryně mluví o 80–87 tancích, tak musí z něčeho vycházet. Ale z čeho, to nedovedu říct. Pomalu budeme v polovině volebního období, ale nevím, co jsou pro paní ministryni strategické projekty, protože na papíře to nikde není.
Ta zmínka o transparentním financování velkých strategických projektů znamená, že dosud transparentní nebyly?
Transparentnost, netransparentnost. Pan ministr Metnar chtěl být transparentní v rámci nákupu bévépéček, ale sami úředníci ministerstva ten výběr dotáhli do „dokonalosti“, že se to nedalo pomalu ani vyhodnotit. Teď ti úředníci říkají, že to, co dělal pan ministr Metnar na základě jejich doporučení, bylo špatně, a udělali to úplně jinak. Ale nevíme jak, protože paní ministryně se s námi o tom nebaví, jen na výbor poslala vyhrazený dokument, který popisuje průběh výběru BVP. Ale ono to není ani vláda-vláda, ona lže. To je třístranná dohoda mezi Ministerstvem obrany, švédskou vyzbrojovací agenturou a švédskou soukromou firmou. Vůbec nevím, do jakého rámce to zapadá. Paní ministryně lže, lže a lže a neustále se jenom obhajuje, jak to všechno dělá dobře. Ale není to tak. Je v tom zmatek, chaos a výbor pro obranu v současné době neví, v jakém je to stadiu.
Já jsem ten vyhrazený dokument četl a vlastně tam vůbec nic není. Jen pár údajů, že bévépéčka nemají tu specifikaci, kterou měla mít, takže vlastně armáda nedostává to, co chtěla, proto je to levnější. Jsou tam vyjmuté nějaké platby předem, o inflační doložce a o servisu, který bude cenu stoprocentně navyšovat, tam není ani slovo. Dokument absolutně k ničemu. Ale paní ministryně a ministerstvo si počínají velice chytře, protože to dají do vyhrazeného, tím pádem se k tomu nemohou dostat novináři, my, poslanci, o tom nemůžeme konkrétně mluvit a Ministerstvo obrany je z obliga, protože se jich nemůže nikdo na nic veřejně ptát. Ale takhle já si politiku nepředstavuji.
Chápu to dobře, že ti samí odborníci, kteří to tehdejšímu ministru Metnarovi radili, teď říkají, že je to špatně?
Chápete to dobře. Byl tam bývalý náměstek Koudelka, nyní je to vrchní ředitel sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka, má tam nějaký tým, který dělal tu akvizici BVP, v čele s panem plukovníkem Gazdou. Ti tam jsou pořád. Minulé volební období jsem ten postup hodně kritizoval, a přitom to byl náš ministr. Nynější vládní poslanci jsou z paní ministryně podělaní, ti se na výboru nezeptají vůbec na nic, jen tam sedí a nedovolí si říct ani půl slova. Ale já jsem se tam minulé volební období ptal a pan ministr Metnar na rozdíl od nynější paní ministryně je klidný, uvážlivý, hloubavý a obrovsky trpělivý. Kdybych se dostával do té situace, ve které byl on, tak bych ty lidi, kteří nebyli do roku schopni s tím projektem cokoli udělat, okamžitě vyhodil a ten tým vyměnil, což pan ministr neudělal. A tímto způsobem se mu to teď vrací, že je ta jeho činnost paní ministryní jakoby zpochybňována. Ale je to ten samý tým, který teď dělá pro paní ministryni takové nestandardní věci.
Třiadvacet let stačila České republice dohoda mezi členskými zeměmi NATO o statutu jejich ozbrojených sil (NATO SOFA), což je mnohostranná mezinárodní smlouva. Jak záslužná je aktivita ministryně obrany Jany Černochové, že podepsala česko-americkou smlouvu o obranné spolupráci (DCA)?
Doteď jsme mimo tu smlouvu fungovali a nic se nestalo. Když budeme bez této smlouvy fungovat dál, tak se zase nic nestane. Ta smlouva začne nabývat na významu, až paní ministryně bude chtít koupit F-35, protože americká strana si tady bude moci urychleně provádět výstavbu. A to ať už těch zařízení, která potřebují k obsluze F-35, různých datových center a takových speciálních věcí k obsluze té F-35, pak to začne dávat smysl. Ale paní ministryně to musí vysvětlovat, musí to říct nahlas. Předevčírem jsem se bavil s kolegou, který projektuje pro polskou armádu. Proto tvrdím, že paní ministryně musí jasně říct, je to v článku 3 odstavec 7, kde se jedná o výstavbu, že tu budou Američané stavět podle svých stavebních norem, takže ty české v rámci výstavby amerického zařízení platit nebudou. A já se ptám, je Ministerstvo obrany připraveno na to, kontrolovat tu výstavbu z hlediska amerických norem? Nikdo to na Ministerstvu obrany neumí. Nikdo podle těch norem neumí projektovat. Jakým způsobem bude ministerstvo dohlížet na tu vlastní výstavbu?
To jsou věci, na které paní ministryně musí odpovídat. Ale ona dva měsíce mlčí, a když se jí na něco zeptáte, tak řekne, že je smlouva zveřejněná na stránkách www.army. Ale těch nesrovnalostí je tam hrozně moc. Další zkušenosti z Polska jsou takové, že polská strana do vlastní výstavby podle té dohody nemá jakýmkoli způsobem jak zasáhnout. Maximálně si udělá nějaké srovnávací posudky, jestli je výstavba kompatibilní s polským právem a americkým právem, protože my v Evropě projektujeme podle úplně jiných norem a jsou to opravdu složité situace. Další věc je, kdo to na tom Ministerstvu obrany bude dělat. Kdo to bude mít pod palcem? To jsou ty otázky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník