Co po sobě zanechají pražské radnice? Tak se jmenuje jeden z vašich komentářů na webu Vasevec.cz. Tedy pane inženýre, co zanechají podle vás?
To dědictví bude ubohé prakticky ve všech oblastech. Ono se ukazuje, že když lidé, i když často jsou třeba úspěšní podnikatelé, přejdou na pražskou radnici bez znalosti pražské problematiky, může být problém. Někteří se to nenaučí vůbec a ti, kteří se to naučí, tak vesměs po čtyřech letech odcházejí. Takže to, co tam zanechají, žádná sláva není.
Pojďme na konkrétní věci…
No tak si například vzpomeňme, jak se slibovalo, kolik se postaví mostů. To slibovali zejména Piráti, ale také Praha sobě. Prostě ty strany se předstihovaly. Pamatuji si, že to měly být dva mosty fungl nové, každý rok opravované dva mosty a podobné fantaskní myšlenky. Tak z toho zbyl jeden most, který se bude stavět mezi Zvíchovem a Podolím. No a bude to most zvláštní. Bude to taková velká lávka za více než dvě miliardy korun. Někde budou jezdit tramvaje a také cyklisté a chodit chodci, přičemž tam žádná přirozená frekvence není. Takže jsem opravdu zvědav, jak tuto atrakci za více než dvě miliardy korun Pražané využijí.
Prakticky se nebuduje vnitřní městský okruh. Jak to odhadují velké stavební firmy, tak to pokračování tunelů je tak s perspektivou zahájení za nějakých deset let a dokončení za další léta. Nebuduje se vnější okruh. I když to je závislé rozhodující měrou na státu, ale také na městě. Takže tady žádný pokrok také není v tom, aby se zlepšovala pražská doprava. Pražské ulice vlastně ovládl chaos. Ať už na vozovce, kde se chaoticky dělají rekonstrukce, často se uzavírají souběžné komunikace jako v případě třeba Barrandovského mostu, který je v takovém poloprovozu. Nebo most na Zbraslavi, který je také napůl uzavřen a napůl je opravován. A celý ten jih města je vlastně ochromen, protože se rekonstruují a uzavřely se i ty následné komunikace.
Nevím, kolik je pražských policistů. Za mých časů jich bylo asi 1 500, teď si myslím, že těch městských budou tak dva tisíce určitě. No ale že byste je viděl někde po ulici, to vůbec ne. Maximálně když vám dávají lísteček za špatné stání auta. Tak to je asi jediná služba, kterou dělají. To funguje opravdu dobře. A ještě lépe ta služba, kterou si najala radnice, na základě které vám mohou odtáhnout poměrně rychle auto. To je opravdu nejrychleji fungující služba v Praze. No a teď se prohánějí po chodnících zejména v centru města desítky, stovky cyklistů, koloběžkářů, kteří ohrožují lidi na zdraví, na životě… Protože jsou to vesměs cizinci, tak možnost vymáhání nějaké škody na nich za utrpěné zranění je velmi malá. A tomu se prostě nikdo nevěnuje, žádný řád se tomu nedává, je to úplný chaos.
Na co dalšího byste upozornil?
Architektonicky vypadá dost špatně ta lávka zbudovaná mezi Holešovicemi a Karlínem. Kdyby si město vzalo příklad z podobných lávek, které se budují třeba v Paříži nebo Londýně, které jsou opravdu architektonicky zajímavé. Tady je to litý beton.
Takže tito radní toho mnoho kromě velkých řečí o tom, co budou všechno budovat a jak to zbudují, neudělají nic. Praha ztratila snad schopnost dělat větší investice nežli 200 milionů korun. Takže se vlastně nepokračuje ve výstavbě metra. Na zásadní rekonstrukci také čeká vinohradské divadlo. Kromě těch komunikací toho vlastně Praha není schopná mnoho rekonstruovat. Od státu, který je v zoufalé finanční situaci, se Praha domáhá financování výstavby škol. To jsou prostě úplné chiméry. Stejně tak jako spolufinancování nebo nejlépe financování metra. Já jsem pamětník toho spolufinancování. Také jsem ho dojednával se státem. Ale takové sumy, jak si představují dnes třeba Piráti nebo vedení radnice, to je prostě nemožné, mimo současné možnosti státu. A bylo vlastně vždycky. Dřív možná byla přece jen větší možnost, aby to stát financoval, ale neměl do toho chuť. Protože kromě Prahy je ještě třináct dalších regionů a jejich dopravní infrastruktura je kolikrát ještě v dezolátnějším stavu než ta pražská. A ti lidé tam dost dobře nechápou, proč by se za jejich peníze mělo stavět metro nebo pražský okruh. A myslím si, že to by si měli uvědomit i pražští radní.
Bohužel lidé volí tyto neschopy a neumětely. No tak pak se musejí dívat na okolní velkoměsta, jako je Vídeň nebo Mnichov, ale také Drážďany, které se rozvíjejí mnohem rychlejším tempem než ta Praha.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: David Hora