Soud zrušil čtyři vládní opatření a během noci se pro obyvatele České republiky spousta nařízení v karanténě změnila. Je například zrušen zákaz volného vycházení … o čem to vypovídá?
Celá situace má dvě roviny. Jedna je samotné rozhodnutí soudu, které říká jednu jednoduchou a naprosto klíčovou věc, že když vláda dělá taková opatření, má je dělat podle platných zákonů. To znamená, že si nemůže dovolit tak zásadně omezovat svobodu lidí, podnikání, pohybu podle zákona o ochraně veřejného zdraví. A pokud tohle vláda dělá, musí postupovat v rámci zákona o krizovém řízení. To je hlavní, co soud řekl, a byl milosrdný vůči vládě, dal čas do pondělka, aby věci napravila, což udělala.
Druhá rovina je, řekl bych, také velmi závažná, že vláda bohužel nemá příliš koncepčně promyšlené scénáře, jak postupně rozvolňovat ekonomiku a náběh celé společnosti. Když jsme o tom ještě ve středu pozdě večer ve Sněmovně vedli debatu, tak vicepremiér Karel Havlíček, a dokonce i zástupci koaličních poslanců mluvili o tom, že rozvolňování musí nastat v řádu týdnů. A najednou, ani ne za 24 hodin, je většina z věcí, které se Sněmovně zazlívaly, úplně jinak. To není dobře. Chápu, že mohou nastat změny situace, ale přeci jenom vláda má vědět, kdy otevírat školy a jaká musí být situace. Kdy otevírat to či ono, a postupovat z konkrétních důvodů, podle plochy, počtu lidí, jejich koncentrace… chybí mi prostě logické myšlení.
Zdá se, že se sešly dvě věci, mají podobnou příčinu? Jednak soud rozhodl, že vláda musí některé věci napravit, a že nerozhodla podle zákona. A navíc se často mění opatření i způsob, jakým jsou rozvolňována. Co znamenají všechny nutné změny? Je to nepřipravenost vlády, neschopnost na situaci správně reagovat? Nebo čím to je?
Mně přijde, že až tlak soudu, který vládě jasně říká, že pokud má docházet k omezování svobod a osob podnikatelských, zvyšuje šanci podnikatelů žádat o náhradu škod. Mám dojem, jako by existoval tlak, kdy si vláda není úplně jistá, jak vše může dopadnout, a proto nastalo překotné rozvolňování.
Jinak řečeno, podle vás vláda rychle napravila svoji chybu, protože soud řekl, že její postup je podle zákona chybný? Uvědomili si chybu a napravili ji?
Na rovinu chybu neuznali. Nebuďme idealisté, protože vláda chce proti rozhodnutí soudu podat kasační stížnost. Když opatření přestala být vydávána podle zákona o krizovém řízení státu a přesunula se pod zákon o ochraně veřejného zdraví, bylo to rozhodnutí ministra zdravotnictví. Vláda se tehdy veřejně opírala o právní analýzu. Už před třemi týdny jsem oficiálním dopisem žádal, aby mi byla právní analýza zaslána. Požádal jsem premiéra, ministra vnitra a ministra zdravotnictví a do dnešního dne jsem žádnou odpověď nedostal. Obávám se, že žádná právní analýza nebyla a že šlo o krok v rozporu s legislativou, který nebyl vládou promyšlený. Důležité je vnímat, že to může mít dopady na statisíce podnikatelů z hlediska jejich možných nároků na jejich kompenzaci alespoň části škody.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Zuzana Koulová