Jste prezidentovým pověřencem na téma přípravy vodního kanálu Dunaj – Odra – Labe...
Mohu-li poprosit, říkejte vodní koridor Dunaj – Odra – Labe. Kanál je ošklivé slovo, navíc ho zneužívají hodně ekologisté. A kromě toho tím koridorem vyjadřujeme, že má více funkcí. Nejenom plavební. Protipovodňovou, hospodaření s vodou, energetika, turismus. Je to multifunkční, a proto používáme tento výraz.
Dobře. Budu používat tedy výraz vodní koridor Dunaj – Odra – Labe. Na začátek se zeptám, proč ho vlastně prosazujete, v čem je výhodný?
Z pohledu vodní dopravy střední Evropa v době „železné opony“ v tomto směru zaostala. Zatímco v západní Evropě jsou vodní cesty a koridory rozvinuté, u nás ve střední Evropě nikolivěk. Druhým důvodem je, že tím, že evropské rozvodí má u nás v Moravské bráně nejnižší místo, tak jiná volba ve střední Evropě není než toto propojení. Důležité jsou samozřejmě pohledy hospodářské. Komparativní výhoda těch regionů a států, které mají přístup k mořím a námořním přístavům, je nezpochybnitelná. Což my nemáme. Měli bychom se pokusit toto dohnat. Evropská unie ve své Bílé knize uvádí, že do roku 2050 chce, aby padesát procent zboží putovalo po železnici a vodních cestách. A to bez železnic a vodních cest nelze udělat.
Dočetl jsem se dokonce, že jsme snad jedinou zemí Evropské unie, která nemá přímé vodní propojení s mořem. Je to tak?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban