Prahu jako českou metropoli trápí řada problémů. Které vy osobně považujete za ty nejpalčivější?
Je opravdu dost témat, která Prahu trápí. Viditelným problémem je dopravní situace v metropoli, určitě i bytová otázka, nedostatečná kapacita ve zdravotnických zařízeních, především pak obvodní a pediatričtí lékaři, především díky bytové výstavbě, přibývání obyvatel, zvláště pak mladých rodin s dětmi. Nechci opomíjet bezpečnost v metropoli, ale na základě srovnání v celosvětovém měřítku nevychází Praha ve špatném světle, patříme mezi bezpečné metropole, což však v souvislosti s migrační vlnou nemusí být dlouho pravda. Své důsledky bohužel tato situace do bezpečnosti přinese a já bych to jistě nechtěl podcenit.
Nejvíce skloňovaným tématem je koordinace dopravních staveb v Praze, která přidělává řidičům spoustu starostí. Kde se podle vás stala chyba?
Důvod dopravních komplikací vidím v nedostatečné komunikaci mezi jednotlivými městskými částmi, nekomunikuje s nimi ani TSK a ŘSD. Komunikace mezi hlavním městem a Středočeským krajem je také téměř nulová. Chceme-li do budoucna předejít dopravním komplikacím, pak musí ke stolu zasednout všichni zúčastnění a koordinovat opravy koncepčně a koordinovaně. Poslední dobou je situace velmi tristní, občané fakticky ztratili důvěru v řešení dopravní situace a tento trend je třeba zvrátit, nabízet pozitivní řešení. Ne aby zasednutí za volant bylo noční můrou každého Pražana.
Primátor Hřib vysvětluje komplikace v dopravě s tím, že Piráti převzali magistrát s obrovským investičním dluhem a silnice bylo prostě třeba konečně začít opravovat. Co říkáte na tento argument?
Je objektivní pravdou, že po odchodu Pavla Béma došlo k jisté stagnaci investic. Přispělo k tomu více faktorů. Na jedné straně jistá démonizace politiky města, na druhé straně personální obsazení postu primátora. Nástupci Béma nedosáhli jeho politické erudice, manažerských schopností, ale i docházelo k jejich častému střídání. Politická stabilita tolik potřebná k dlouhodobému řešení byla pryč. Je dobré si přiznat, že vedení města po roce 2010 ztratilo koncepci, vizi i chuť pracovat. Oprava silnic je samozřejmě nutností, ale nesmí to být „hurá akce“, která ochromí celou metropoli najednou! Přístup Pirátů je stále stejný. Namísto zkvalitňování života Pražanů dávají přednost experimentům všeho druhu, které výrazným způsobem zhoršují kvalitu života.
Praha se stala také centrem zvládání uprchlické krize spojené s válkou na Ukrajině. Jak podle vás pražský magistrát zvládl tuto agendu? A má Praha vůbec šanci pojmout tak velké množství uprchlíků?
Hodnocení je předčasné, velká tíha leží na městských částech. Při obdivuhodném nasazení především řadových zaměstnanců úřadů to vypadá, že je situace pod kontrolou, ale jak říkám vše ukáže teprve čas.
Velkým problémem se stala v posledních letech nedostupnost bydlení. Praha je v tomto směru dlouhodobým premiantem. Podařilo se podle vás končící koalici alespoň částečně tento problém vyřešit? Jaký přístup by v tomto ohledu zvolila Trikolora?
Určitě odbourávání byrokracie a regulace v oblasti výstavby, nakonec Praha jako kraj má zákonodárnou iniciativu danou zákonem. Ale je to také o určení priorit a možností. Výstavba je potřeba a letité osočování developerů je bohužel zažitým pražským narativem. Developer nesmí být nadávka.
Prahu zasáhl také odliv zahraničních turistů, který byl výsledkem opatření proti covidu-19. Měl by se podle vás magistrát angažovat v pomoci podnikatelům v oblasti cestovního ruchu? Pokud ano, tak jaký způsob byste prosazoval?
Nejen covid, ale i aktuální situace na Ukrajině. Možností je mnoho, například snížení cen předzahrádek, ale také zaměření na prezentaci města v zahraničí. Praha je zajímavou destinací, největší památkovou rezervací na světě. Nesmíme zapomenout, že byla dvakrát v historii nejdůležitějším městem Evropy, a to za vlády císaře Karla IV. a Rudolfa II. Tolik památek na tak malém prostoru hned tak nenajdete. Gotika, renesance, baroko, klasicismus, rokoko, ale i světově proslulý kubismus… Vezměte si unikátnost Gočárových staveb či fenomenální stopy secese, hlavně Obecní dům, který byl v roce 1912 nejmodernější secesní budovou v Evropě. Praha má co prezentovat a musí zvýšit poptávku po turismu, při troše umu a šikovnosti se to podaří.
Stal jste se novým předsedou pražské Trikolory. S jakým cíli jste se chopil této funkce?
Trikolora je konzervativní, pravicovou stranou. Její výhoda je srozumitelnost a stálost postojů a konkrétně pražská Trikolora má mnoho členů s velkým potenciálem a praxí. Toho je třeba využít, abychom mohli vrátit metropoli tvář a punc bezpečného velkoměsta, ve kterém se bude nejen dobře bydlet, ale vrátí se na přední příčky oblíbenosti zahraničních turistů.
Jaký postup plánuje Trikolora pro letošní komunální volby? Budete vytvářet samostatné nebo koaliční kandidátky? Kdo budou vaši nejbližší spojenci?
Samozřejmě hledáme partnery podobných záměrů, pohledů, ale i řešení situace v metropoli. Jednání však stále probíhají a je předčasné a neprofesionální o tom jakkoli spekulovat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný