Je to dvacet let, co se poprvé volilo do krajských zastupitelstev. Myslíte si, že se za tu dobu kraje „usadily“ a staly se fungující a pro občany přínosnou institucí?
Jsem přesvědčen, že jistě, protože nikdo nechce návrat k centrálnímu řízení typu „okresní úřady“ a kraje prokázaly především v krizových chvílích svoji opodstatněnost.
Kraje se etablovaly jako „třetí úroveň veřejné správy mezi úrovni obecní a celostátní“. V čem je podle vás krajská úroveň veřejné správy specifická?
V tom, že je to samosprávná oblast jako obecní úroveň a má na starosti věci, které jsou z centra moc daleko a pro obecní samosprávy rozsáhlé – silnice II. a III. tříd, nemocnice, střední školství atd. Spojený model je velmi funkční, tj. část výkonu činnosti v přenesené působnosti je třeba zachovat, a ne jej demontovat (viz stavební zákon).
Jaké jsou z vašeho pohledu nejdůležitější agendy, kterými se kraje zabývají?
Viz výše, péče o krajinu a vodu, podpora zemědělské činnosti s tím spojená a krizové řízení.
Máte pocit, že se kraje kromě své administrativní funkce staly také zdrojem „regionální identity“ a že se lidé se svým krajem ztotožňují?
Já osobně jsem přesvědčen, že minimálně v Kraji Vysočina jistě, když si uvědomíte jeho strukturu a historické vazby, které byly předtím nastaveny úplně jinak. Obyvatelé kraje se s novým celkem identifikovali a rozvíjejí jej velmi úspěšně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo