Jaké jsou podle vás v současnosti největší problémy Prahy 5?
Problémů je vícero, ale před tím než se začnou plnit všechny sliby a hesla, která na lidi vykukují, je potřeba vyřešit financování městské části, protože její rozpočet je dlouhodobě dotován z privatizace městských bytů. Je to více než třetina rozpočtu a všichni zasvěcení ví, že privatizace končí. Pokud by se nerestrukturalizoval rozpočet, nedošlo k výrazným úsporám, radnice by velmi brzy přišla na buben.
Pevně věřím, že ať už volby dopadnou jakkoliv, tak koalice s opozicí najdou odvahu vyřešit problém s rozpočtem. Není to v nějakém řešení, že někde leží sto milionů. Je to ve spoustě malých položek, kde se dá ušetřit, počínaje nesmyslně vysokými náhradami pro zastupitele, zbytečně velkým počtem uvolněných zastupitelů, různými právními službami, audity a podobně. Musí samozřejmě dojít ke snížení počtu zaměstnanců městské části.
Jsem hluboce přesvědčen, že těch zhruba 250 milionů se v rozpočtu dá napočítat, aniž by občané tyto úspory nějakým způsobem pocítili. Je to věc chodu radnice. Největší položkou v rozpočtu je kapitola 8, což je státní správa a samospráva, tedy chod celé radnice. V tom se dá opravdu škrtat ve velkém.
Mnoho stran má programu větší otevřenost radnic či požadavky na více pravomocí pro městské části na úkor magistrátu. Není to jen populismus? Lze toho dosáhnout?
Co se týká otevřenosti radnice, byl jsem nedávno na debatě s lídry jednotlivých stran a hnutí, zúčastnilo se toho jedenáct kandidátů. Velmi mě tam pobavilo, že všech jedenáct kandidátů na starostu se velmi shodlo v tom, že si přejí, aby radnice byla otevřenější vůči občanům. Nicméně praxe je potom vždycky jiná. My jsme v minulém funkčním období dva roky bojovali za to, abychom jako zastupitelé mohli chodit na jednání komisí. Bylo nám vysvětlováno, že komise jsou poradní orgány rady a tím, že ODS byla v opozici, nemá co chodit do komisí. To je velmi špatně.
Spousta věcí za poslední čtyři roky buď vůbec neposunula, anebo se posunula k horšímu. Týká se to i toho, že za čtyři roky radnice nebyla schopna připravit jasná pravidla pro zakázky malého rozsahu, ta pravidla doteď neexistují. Jako předseda kontrolního výboru jsem měl největší problém ve chvíli, kdy jsem začal kontrolovat jakoukoli zakázku malého rozsahu, protože tam byla spousta chyb a nejasností, natož abych debatoval o transparentnosti těch procesů, to bylo na hony vzdáleno. Bezpochyby otevřenost ano, ale stejně tak by zastupitelé měli najít odvahu k tomu, aby se porovnali s rozpočtem a stejně tak věřím, že noví zastupitelé najdou odvahu, aby ztransparentnili radnici a nejenom to slibovat před volbami.
A pravomoci městských částí?
Není to sice téma těchto komunálních voleb, protože o tom, jaké pravomoci mají městské části, rozhoduje zákon o hlavním městě a o obcích. Je to tedy víc věc našich poslanců. Nicméně bych to uvítal ve věcech jako třeba územní rozvoj. Dokud se v Poslanecké sněmovně neprosadí větší kompetence městským částem, byl bych velmi rád, aby byla dodržována nepsaná pravidla, která v minulosti fungovala. Například jde o to, když se zastupitelstvo městské části naprosto jednoznačně vyjádří, že si nepřeje výstavbu na Vidouli, tak by to hlavní město Praha a primátor Hudeček měl ctít. Teď se to nestalo a já to považuji za hrůzostrašné. Věřím, že v budoucnosti i v této otázce bude město ctít názor městské části.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka