Vytočí Rakušanova reklama lidi ještě více? Expert rozebral, co všechno je špatně

30.09.2023 20:05 | Rozhovor

Efekt reklamní kampaně ministra Rakušana na vládní úspěchy může být podle mediálního experta Josefa Ftorka nejen mizivý, ale dokonce negativní. Zejména pokud skutečně půjde cestou letáků do schránek, které jsou mezi lidmi jedním z nejméně populárních formátů.

Vytočí Rakušanova reklama lidi ještě více? Expert rozebral, co všechno je špatně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jozef Ftorek, publicista a vysokoškolský pedagog

Ministerstvo vnitra plánuje velkou reklamní kampaň, která bude propagovat vládní politiku. Akce má být v hodnotě přes 40 milionů korun. Kritiku vyvolal hlavně termín, ve kterém poběží. Zasáhne do dvojích voleb, evropských a krajských. Opozice to ostře kritizuje. Co na to říkáte vy?

Z hlediska praxe ovlivňování mínění, komunikace a PR je avizovaná letáková informační kampaň takovým, lidově řečeno, plácnutím do vody. Zdá se. Z hlediska možného účinku na cílovou skupinu je její možný efekt poměrně omezený. Dokonce může být i negativní, a to ve smyslu původního očekávání zadavatele. Tedy nynějšího ministra vnitra a jeho týmu. I pokud bude finální formulace, obsah a vizualizace informační kampaně celkem věcná, korektní a přijatelná, dosah bude dost omezený. Už proto, že důvěryhodnost jako klíčový předpoklad úspěšného ovlivnění mínění je u těchto nosičů (letáky a plakáty) poměrně nízká, a to z podstaty věci. Tedy i vlastního charakteru média. 

Dopad zmíněné informační kampaně pak může být i v kontextu dlouhodobého charakteru ministrovy komunikační politiky více než informační spíše iritační.

Ministr Rakušan kritiku odráží s tím, že vláda byla kritizována, že málo komunikuje s občany, a nechápe, že slyší kritiku opět i tehdy, když s nimi chce komunikaci zlepšit. Je toto vysvětlení dostačující?

Nynější ministr vnitra je z mého pohledu v komunikaci s veřejností naopak velmi aktivní. Dokonce bych řekl, že až příliš. Jeho plakátová kampaň na budově MV ČR, ve zkratce onen „pytel na mrtvoly“ z konce října loňského roku, označoval pan ministr po široké a zdrcující kritice velmi rozhodně a sebejistě za komunikaci strategickou. To považuji za nepochopení pojmu, jeho významu i praxe.

Ta „strategická komunikace“ pana ministra porušila mnoho zavedených pravidel a principů (profesních, legislativních, mezinárodněpolitických i etických). Posloužila dokonce i „druhé straně“, a to naprosto dokonale. Ani většího komentáře tam nebylo potřeba. Osobně jsem si původně myslel, že to byl jen nějaký vtip šířený online, připravený ve photoshopu. Bohužel nebyl. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zeman: Fiala připomíná Hitlera v bunkru. BIS se chystá zatýkat

16:05 Zeman: Fiala připomíná Hitlera v bunkru. BIS se chystá zatýkat

Premiér Fiala svými výroky připomíná poslední dny Adolfa Hitlera v bunkru v době, kdy se k Berlínu b…