Vždycky se nemůže myslet jen na peníze, říká o sankcích šéf plzeňské Škodovky. Pak prozradil, jak vypadá obchodování s Ruskem

11.10.2014 12:11 | Zprávy

ROZHOVOR Tramvaje a trolejbusy z plzeňské Škodovky měly v zahraničí vždy dobrý zvuk a nejinak je tomu i nyní. Akciová společnost ŠKODA ELECTRIC je proexportně zaměřeným podnikem, kterého se sankce Evropské unie i Ruska přímo dotýkají, i když nikoliv nějak existenčně. Zajímavý je pro ně Krym, ale také Moskva - a nad tím vším dnes visí velké otazníky.

Vždycky se nemůže myslet jen na peníze, říká o sankcích šéf plzeňské Škodovky. Pak prozradil, jak vypadá obchodování s Ruskem
Foto: Archiv J. Šilhánka
Popisek: Jaromír Šilhánek

Skutečností však je, že po uklidnění situace na východě Ukrajiny, které musí nastat, ať již v průběhu měsíců či roků, se sem „slétne“ řada společností a agentur, které se zapojí do rekonstrukce země. Ani Češi by neměli být opodál. O současné situaci jsme si proto povídali s generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti Jaromírem Šilhánkem.

Rozjíždíte ambiciózní projekt jako jediní v Evropské unii. Myslíte, že by o vaše elektrobusy byl zájem i ve východní Evropě? Není to zatím utopie?

Snažíme se dostat nejen do západní, ale i do východní Evropy. Nicméně, dneska jsou elektrobusy a elektromobilita ve fázi, že je to velmi nový projekt, nový produkt, který nemá tolik referencí, a proto dopravní podniky mnohdy váhají a když už, tak kupují těch vozidel omezené množství. Takže spíše jsou to mnohdy pilotní projekty, kdy dopravní podniky testují a přesvědčují se, jestli je to ta správná cesta, kudy se chtějí vydat.

Na Východě jsou vaše trolejbusy úspěšné... Vidíte tam v současnosti nějaké problémy, které vznikly kvůli restrikcím, jež postavila EU a následně Rusko?

Ty restrikce samozřejmě jsou. Nedávno byla přijata nějaká směrnice, která svým způsobem zakazuje dovážet trolejbusy a tramvaje do Ruské federace. To je však omezení, které nás moc nepostihlo, protože my ty zákazníky máme zejména ve střední a východní Evropě, ale vyvážíme i do západní Evropy, konkrétně Itálie je naším významným zákazníkem.

V jaké výši vás to postihlo?

Byly tam samozřejmě rozjednané jisté projekty, jednalo se například s Moskvou, což je ohromný zákazník, ale tam nikdy, ani před těmito sankcemi, nebyla ta situace pro nás jednoduchá. Vždycky tam byly požadavky na lokalizaci. Byly tam požadavky i v minulosti na to, aby se vozy minimálně montovaly v Rusku a používala se pokud možno ruská karoserie. To, že bychom dováželi vozy z Plzně kompletně vyrobené do Ruska, tak to nebylo až tak aktuální ani před těmito sankcemi.

Nebudete tedy požadovat žádné kompenzace ani z hlediska Evropské unie?

Samozřejmě můžeme spekulovat, jak moc nás to poškodilo, ale nemá smysl se litovat. Prostě je to skutečnost. Osobně si myslím, že ten přístup vyhlášení sankcí je naprosto správný, protože ne všechno se může přepočítávat přes peníze a někdy se prostě musíme řídit vyššími principy. My si s tím poradíme, nijak nás to neohrozí.

Pokud dojde na Ukrajině ke zklidnění situace, myslíte, že i tam by pro vás mohl být zajímavý trh?

Škodovácké trolejbusy jezdí třeba na Krymu, a co my máme reference, tak jsou s nimi velmi spokojení. Dneska je Krym tam, kde je, nikdo pořádně neví, komu patří. Ukrajina má dneska docela jiné starosti. Máme člověka, který byl ředitelem zrovna v jedné velké ukrajinské firmě v Luhansku. Minulý týden jsem s ním hovořil a když mi popisoval tu situaci, tak si myslím, že teď tam určitě nikdo nebude mít starost o to, jestli si koupí nové trolejbusy nebo ne.

Ale přijde zklidnění situace a bude potřeba rekonstrukce celých oblastí i infrastruktury... Je to vaše sféra zájmu?

Když odhlédneme od těch politických aspektů, které nechci z mé pozice komentovat, tak samozřejmě Rusko je velký, zajímavý a s velkou pravděpodobností i bohatý trh. Rusko a státy bývalého Sovětského svazu... To není jen o Rusku, které je pro nás samozřejmě zajímavým zákazníkem, ale jsou tam i jiné státy. Je tam Kazachstán, Ázerbájdžán, kteří budují infrastrukturu možná rychleji a progresivněji než Rusko.

Mimo starý kontinent vyvážíte ještě někam?

Jsme velmi exportně orientovaná společnost. U nás jde  šedesát, sedmdesát procent produkce na export. Velká část toho zbytku je prodávána do Škody Transportation, která z velké části také exportuje. V sumě osmdesát procent produkce jde na export. Turecko je velmi zajímavý zákazník, dále Jižní Korea, Spojené státy, západní Evropa, takže těch exportních zemí je celá řada.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Václav Fiala

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Budoucnost

Vážený pane Bartoši, dokázal jste nevídané a podle mě jste jeden z nejlepších politiků u nás. Zajímalo by mě, co máte v plánu dál? Funkci předsedy jste složil. Zůstanete ale i nadále v politice? A neuvažoval jste o kandidatuře na prezidenta?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Stejně střílí Američané.“ Drulák a ukrajinské útoky na Rusko

18:42 „Stejně střílí Američané.“ Drulák a ukrajinské útoky na Rusko

Jak to bylo s americkým souhlasem Ukrajině střílet na Rusko raketami dlouhého doletu? Bývalý elitní …