Tentokrát jsou mezi nimi také dva vozy s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. Po absolvování zkoušek a schválení Drážním úřadem se nové vozy v krátkém provedení objeví před prázdninami královéhradeckých ulicích. Cestující tak bude vozit již 23 trolejbusů z celkového počtu 31, na které získal dopravní podnik dotaci z Evropské unie.
Očekávaná dodávka trolejbusů je výjimečná v tom, že její součástí budou i dva vozy (30 Tr s DG) s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. „Těchto vozů je po republice jen několik a většinou slouží jen pro nouzový provoz. Náš dopravní podnik však jako jediný tento typ využívá pro pravidelnou linku,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek dopravního podniku Vladimír Pejřil. Trolejbus s agregátem můžete potkat na lince číslo 1 do Kluků. Jízdu městem až na Nový Hradec absolvuje jako každý jiný trolejbus, z Nového Hradce do Kluků však trolejové vedení není. Trolejbus se tedy odpojí, spustí sběrače (lidově klacky) ke střeše a zbylou trasu projede s pomocí dieselagregátu.
První kombinovaný trolejbus se na lince do Kluků objevil už v roce 1994. „V situaci, kdy je 90 % trasy pod trolejovým vedením, by bylo neekonomické nasazovat na tuto linku autobus a zrovna tak i vybudování nového trolejového vedení by byla značná investice,“ vzpomíná na vznik myšlenky Vladimír Pejřil. Zrodil se tak nápad vyrobit přívěsný agregát, který by vozu dodával elektrickou energii v době, kdy nebude napojený na trolejové vedení. „Po konzultaci s projektanty Českých drah jsme vlastními silami agregát vyrobili. Přívěs byl na podvozku vojenské polní kuchyně, dynamo generátoru z posunovací lokomotivy a trolejbus byl s přívěsem propojen kabelem přes zásuvku,“ vrací se do historie dopravně-technický náměstek. Originální vůz jezdil po Hradci až do roku 2000, kdy se na trhu objevil profesionální typ (TR 21 ACI), který měl již agregát vestavěný uvnitř vozu a disponoval už i automatickým stahováním i nasazováním sběračů. V Hradci dosud slouží. Při plánování současné obměny vozového parku se opět s takovým vozem počítalo a pro případ zálohy byly tentokrát objednány trolejbusy dva.
Před spuštěním do ostrého provozu musejí všechny trolejbusy projít požadovanými revizemi, typovými zkouškami a zkouškami se zátěží. Vzhledem k tomu, že trolejbusy jsou drážními vozidly, je nutné i schvalování typu Drážním úřadem. Teprve pak může být trolejbusu vystaven průkaz způsobilosti.
„Nové vozy přinášejí do královéhradecké MHD vždy zvýšení bezpečnosti, zlepšují jízdní komfort a představují nižší zátěž pro životní prostředí. Nižší hlučnost vozidel, moderní design interiéru a exteriéru vozidel přispívají i k estetice prostředí města,“ připomíná vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna.
Postupná obměna je realizována v rámci projektu Obnova vozového parku trolejbusů, spolufinancovaného Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Dalších osm vozů pořídí město do poloviny roku 2013.
Magdaléna Vlčková
tisková mluvčí MmHK
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hradeckralove.org