To vyústilo v sepsání stížnosti na pana ředitele, Mgr. Jiřího Horáka, a jejímu podepsání částí pedagogického sboru a správních zaměstnanců. Je nutné zdůraznit, že odvolání z funkce zástupce ředitele školy je plně v kompetenci ředitele.
S panem ředitelem jsem měl osobní pohovor, na výtky z řad učitelů jsem se ptal a žádal vyjasnění. Na konkrétní nedostatky ze stížnosti byl pan ředitel upozorněn a řeší je, nebo jejich nápravu přislíbil i na zasedání školské rady, jedná se konkrétně o zápisy z porad, komunikaci, BOZP, parkování na dvoře školy. Významná část bodů ve stížnosti je však mimo kompetence zřizovatele. Stěžovatelé rozeslali podněty kompetentním institucím (ČŠI, Krajský úřad Brno – odbor školství, OIP…). Tyto body nebereme na lehkou váhu a poskytujeme zde součinnost při jejich šetření.
Následně byla svolána i školská rada, kde mají pedagogové, stejně jako rodiče a zřizovatel, tři své volené zástupce. Školská rada se dne 12. 3. 2025 také zabývala, kromě jednotlivých bodů stížnosti, i možnostmi, jak celou situaci řešit komplexně. Závěrem zasedání si členové ŠR stanovili následujících 5 úkolů:
- V pátek 14.3.2025 v 17 h se všichni členové ŠR zúčastní mimořádného zasedání unie rodičů.
- Pan ředitel vysvětlí třídním důvěrníkům odvolání zástupkyň (kompetence ředitele).
- Školská rada apeluje na nepřípustnost ovlivňování žáků a na řádné plnění pracovních povinností.
- Bude zjištěna možnost mediace.
- Další ŠR proběhne po jmenování zástupce/zástupců ředitele za jejich účasti, předpokládaný termín březen/duben 2025.
V pátek 14. 3. 2025 od 17 hodin proběhlo také společné zasedání školské rady a unie rodičů. Rád bych vás stručně v několika bodech informoval o jeho průběhu:
- I přes krátkou dobu na přípravu setkání se panu řediteli podařilo zajistit certifikovanou mediátorku, která debatou provázela.
- Pan ředitel se rodičům představil, vysvětlil důvod odvolání dvou zástupkyň (kompetence ředitele), podrobně rodiče seznámil se zajištěním výuky a s rozvrhy hodin, se způsobem kdy, jak a koho o těchto krocích informoval a jakou měl zpětnou vazbu od rodičů.
- Sdělil také, že má zajištěny své zástupce pro zajištění řízení a chodu školy a v jednotkách dnů máme očekávat představení minimálně jednoho z nich.
- Během pětihodinového setkání (17 - 22h) odpovídal převážně pan ředitel, někdy i členové školské rady, na dotazy, které se týkaly zástupkyň, učitelů, rozvrhů, stížností na jeho osobu z řad pedagogů, provozu školy, investic, a dokonce i pedagogických vizí, představy o řízení školy a nových metod výuky.
- Sice jsme skončili v pozdních večerních hodinách, ale VŠECHNY dotazy rodičů, resp. jejich zástupců, byly ZODPOVĚZENY, takto jednání na jeho konci shrnul i mluvčí unie rodičů, pan Plchút, a odcházeli jsme NEROZHÁDANÍ s domluvou dalšího postupu.
-
Další setkání proběhne v blízké době, po jmenování nového zástupce/zástupců ředitele, a to za jejich přítomnosti ve formátu:
1) zasedání školské rady
2) společné setkání školské rady a unie rodičů.
3) Proběhne také nová volba zástupců do školské rady z řad pedagogů a rodičů. - Shodli jsme se, že jediný orgán, který dokáže tuto situaci dále řešit, je školská rada, kde jsou rovnoměrně zastoupení rodiče, pedagogové i zřizovatel, možná i za účasti mediátora. Bylo to opravdu velmi obsáhlé a náročné setkání. Hlavní přínos vidím v tom, že proběhlo nastavení komunikačních kanálů mezi ředitelem a rodiči.
Na závěr bych rád uvedl, že vnímám tuto situaci jako velmi nešťastnou. I přesto, že v rozsáhlých diskuzích, především na sociálních sítích, se objevují “jednoduchá a efektivní řešení”, osobně věřím, že jedinou cestou je dlouhodobá a především společná práce nás všech - zřizovatele, školské rady, unie rodičů, pedagogického sboru a vedení školy
Josef Horák, 2. místostarosta
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV