Soutěž vyhlásilo podruhé Ministerstvo vnitra a Jičín se jej letos zúčastnil poprvé. Porazil druhý Náchod a třetí Nové Město nad Metují. Včera si ocenění převzal na půdě Institutu pro veřejnou zprávu v Benešově.
Ve středu 17. května si zástupci Městského úřadu Jičín převzali v prostorách Institutu pro veřejnou zprávu v Benešově ocenění Ministerstva vnitra za přívětivý úřad. Města v jednotlivých krajích mezi sebou soutěžila v kvalitě svých služeb a přístupu k občanům a Jičín dopadl ze všech v kraji nejlépe, před Náchodem a Novým Městem nad Metují. V celé ČR zvítězil Žďár nad Sázavou, poté Liberec a Valašské Klobouky. Hodnocení probíhalo na základě dotazníku, který Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra rozeslal koncem února. Úřad zde odpovídal na 56 otázek z různých oblastí.
První problematika se týkala dostupnosti úřadu pro občany – rozsahu úředních hodin, možnosti objednat se na úřad nebo zjistit online stav na přepážkách, možností plateb poplatků bezhotovostně nebo zveřejňování informace o vyřízení dokladů. Zjišťovalo se také, jaké mají úřady zázemí pro občany, tedy bezbariérovost, dětské koutky, wi-fi, parkování apod. „Postupně se snažíme rozšiřovat naše služby, aby byl kontakt s námi co nejpříjemnější. Na nejvíc vytížené agendy na dopravním odboru jsme zavedli před čtyřmi lety online registraci na konkrétní den a možnost objednat se dopředu. Na webových stránkách se také dozvíte stav na jednotlivých přepážkách, tedy kolik lidí čeká před Vámi. Jsou zde uváděna i data podání dokladů, které již lze vyzvednout (řidičské a občanské průkazy a cestovní doklady). Zde uvažujeme ještě o rozšíření informovanosti klientů, a to přímým zasláním SMS. Bezbariérovost, veřejné toalety a parkování jsou samozřejmostí, wi-fi máme na odboru dopravy a v zasedacích místnostech. Dětský koutek je na sociálním odboru, uvažujeme např. ještě o přidání přebalovacího pultu v budově 17. listopadu. Připravujeme také rekonstrukci parkoviště u úřadu, nyní jsme ve fázi projektové dokumentace,“ uvádí tajemník úřadu Ing. Peter Bareš.
Další oblast hodnocení se týkala transparentnosti radnice, tedy zveřejňování záznamů zastupitelstva, zveřejňování smluv, rozpočtu, územního plánu apod. „Je pro nás naprosto samozřejmé poskytovat občanům nejsnadněji možný přístup k co největšímu množství dokumentů. Za velmi praktickou považuji i informaci o přítomnosti úředníků na pracovišti. Stále je však co zlepšovat a tak je důležité neustrnout,“ říká místostarosta Petr Hamáček, který dlouhodobě prosazuje tzv. koncept otevřené radnice.
Poslední hodnocenou oblastí byla kvalita řízení a komunikace. Ministerstvo zajímalo, jak aktivně úřad s občany komunikuje – webové stránky, sociální sítě, mobilní aplikace, hlášení závad, mapové portály nebo např. rozsah kontaktů či informování SMS v krizových situacích. Dále zda pořádá setkání s občany či od nich zjišťuje zpětnou vazbu formou dotazníků a anket. „Komunikace úřadu je všeobecně aktivní. Kromě úředníků, odpovídá na dotazy občanů také vedení města a tisková mluvčí, která kromě kontaktu s médii spravuje také oficiální stránku města na Facebooku a novinky na webových stránkách. Informace k obyvatelům putují také díky měsíčníku Jičínský zpravodaj. Ten máme jak tištěný, tak od letošního roku také elektronický. Do budoucna uvažujeme ještě o zlepšení webových stránek pro smartphony, možná i o novém designu. Letos bychom také chtěli spustit vlastní televizní kanál, nejspíše čtrnáctideník, který poběží jak online, tak i na nějakém z regionálních programů v televizi. Co se týká zpětné vazby od občanů, probíhají u nás nepravidelně ankety na různá témata, nebo i veřejná setkání. Nejbližší z nich je plánováno na polovinu června a bude se týkat projektu přestavby autobusového nádraží,“ popisuje přístup města starosta města JUDr. Jan Malý.
Přívětivý úřad je soutěží mapující stav přívětivosti a otevřenosti obecních a městských úřadů III. typu (tedy obce s rozšířenou působností) vůči občanům a jejich potřebám. Základní hodnotící kategorií je poskytování nadstandardních služeb či běžných služeb v nadstandardní kvalitě. Cílem soutěže je ocenit snahu představitelů obcí/měst a obecních/městských úřadů ve zvyšování přívětivosti úřadu.
Seznam oblastí a otázek je dostupný na stránkách Ministerstva vnitra zde: http://www.mvcr.cz/clanek/privetivy-urad-obci-iii-typu-2017.aspx
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV