Liberec: Obnova vozového parku na tramvajových tratích je nutná

02.11.2011 15:31 | Zprávy

Informace o zdražování jízdného městské hromadné dopravy v Liberci a s tím související otázka, zda Liberec , respektive obyvatelé města pod Ještědem, potřebují nové tramvaje, v posledních dnech plní stránky novin. Na otázku však nezaznívají fundované odpovědi.

Liberec: Obnova vozového parku na tramvajových tratích je nutná
Foto: liberec.cz
Popisek: Detail liberecké radnice při západu slunce

Liberecké tramvaje vesměs působí, že jsou v dobré kondici. To je způsobeno především investicemi dopravního podniku do opravárenského zázemí. Všechny tramvaje prošly během svého života modernizací a je na nich znát soustavná péče jejich majitele," říká Luboš Wejnar, pověřený ředitel společnosti DPMLJ, a.s.

Jak dále uvádí Tomáš Krebs, dopravní specialista, současný vozový park libereckých tramvají je založen na čtyřnápravových vozech typové řady T. Nejstarší, dnes již legendární "té trojky" mají v technickém průkazu uveden rok narození 1963, stále ještě je na liberecké koleje vypravovaný typ T2, který je dokonce z roku 1959.

Paradoxem se může zdát skutečnost, že druhá historická tramvaj renovovaná Boveraclubem je jenom o 7 let mladší, než jeden z vozů v pravidelném provozu MHD.

Proto odpověď na otázku, zda Liberec potřebuje nové tramvaje, je podle ředitele Wejnara jednoznačná - ano, potřebuje.

„Je třeba zajistit postupnou obnovu vozového parku, a to nejen formou modernizace současných tramvají, ale i pořízením nových, minimálně o jednu generaci vyspělejších vozů. Tyto vozy umožňují mimo jiné pohodlný a bezpečný nástup nejen vozíčkářům a maminkám s kočárky, ale i celé kategorii cestujících se sníženou pohyblivostí, kterých je městskou dopravou přepravováno kolem 60 procent. Moderní tramvaje mají úspornou elektrickou výzbroj a téměř o dvojnásobek nižší spotřebu, jejich provoz je daleko příznivější k životnímu prostředí. Vybavení vozů (např. vyšší počet míst k sezení) a jejich konstrukce zvýší pohodu a především bezpečnost cestujících," vysvětluje Tomáš Krebs.

Co se týče zdražování jízdenek, znovu zdůrazňujeme, že navýšením cen papírových jízdenek a zakoupených prostřednictvím sms dochází k jen minimálnímu nárůstu cen za používání městské hromadné dopravy.

Cestující mohou očekávat navýšení ceny papírové jízdenky základní přestupní na 40 min. o 2 koruny ( ze 16 na 18 korun, u stejného typu zlevněných jízdenek o 1 korunu (tzn. z 8 korun na 9 korun). Nákup jízdenky u řidiče MHD bude navýšen z 20 korun na 22 korun a z 9 korun na 11 korun, cena SMS jízdenky se zvýší z původních 20 korun na 22 korun.

„Důvodem této úpravy je zvýšená sazba DPH o 4 procentní body a zvýšení cen elektrické energie a pohonných hmot. Ceny jednotlivých jízdenek hrazených pomocí elektronické peněženky na bezkontaktní čipové kartě a předplatných časových jízdenek zůstávají na původní ceně z roku 2008, dopravní podnik eviduje v letošním roce z celkového počtu cestujících okolo 70 % předplatitelů, kterých se úprava cen papírových jízdenek nedotkne," znovu vysvětluje Lukáš Martin, náměstek liberecké primátorky pro dopravu, rozvoj a technickou infrastrukturu.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: liberec.cz

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

očkování

Dobrý den, chápu vás správně, že si myslíte, že za nárůstem předčasných a náhlých úmrtí je očkování? Proti čemu přesně? Proti covidu nebo i něčemu dalšímu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Aš: Analýza a optimalizace česko - německých mobilit pracovníků

22:31 Aš: Analýza a optimalizace česko - německých mobilit pracovníků

Obracíme se na Vás s prosbou o součinnost v rámci projektu "Analýza a optimalizace česko-německých m…