„O výstavbě trati na jižní sídliště se hovoří půl století. Teď, když po pětiletých přípravách čekáme na poslední povolení a máme téměř na dosah slíbenou dotaci 225 milionů korun ze Švýcarska, nám chtějí dvě desítky zřejmě poblouzněných aktivistů bodnout kudlu do zad. Duha si bere za rukojmí desetitisíce lidí žijících za Velkomoravskou ulicí a chce jim upřít nárok na ekologickou tramvajovou dopravu," řekl primátor Olomouce Martin Novotný.
Duha podle něj nevyužila standardních demokratických nástrojů. Naprosto bez povšimnutí například nechala projít změnu územního plánu umožňujícího vést trať kolem řeky. A když neuspěla s připomínkami při schvalování územního rozhodnutí ani se žalobou u soudu (nebyla schopna dva měsíce doručit soudcům svoje důvody, proč vlastně město kvůli trati žaluje), uchyluje se k naprosto nestandardním a pokoutním metodám. „Měl jsem řadu let olomoucké Hnutí Duha za solidního a respektovaného partnera, se kterým město spolupracovalo na spoustě projektů, avšak od této chvíle je to pro mne jen partička fanatických záškodníků," podotkl primátor.
Zdůraznil, že celá akce se od počátku připravuje naprosto transparentně, všechny kroky byly učiněny zcela v souladu se zákony a předpisy a město, stejně jako u jiných velkých projektů, komunikuje svoje plány se širokou veřejností. Důkazem toho je, že téměř tři čtvrtiny Olomoučanů (72,2 %), bez ohledu na to, v které části města bydlí, v roce 2009 podpořily v sociologickém průzkumu výstavbu trati na Povel a Nové Sady.
Duha již dříve namítala, že se v okolí plánované trati vyskytují chránění živočichové, jejich výskyt ale nebyl průzkumem prokázán. Navíc samo Hnutí Duha v odvolání neuvedlo žádné konkrétní informace o výskytu zvláště chráněných živočichů, vymezení místa jejich výskytu, datum jejich nálezu, autora nálezu nebo zdroj informací. Hnutí také neuspělo u úřadů s připomínkou, že by se stavba měla posuzovat podle přísnější legislativy (takzvaná EIA).
Náměstek primátora Ladislav Šnevajs upozornil na to, že záškodnická akce Duhy by mohla velmi vážně poškodit město finančně, kdyby švýcarskou dotaci na trať ve výši 225 milionů muselo nahradit půjčkou u bank. „V takovém případě bychom museli stopnout řadu investic, například opravy silnic, budování cyklostezek či rekonstrukce dětských hřišť. V neposlední řadě by to také komplikovalo výstavbu celé nové čtvrti Šantovka, jejíž investor se společně s městem podílí na výstavbě tramvajové trati. „Podobná šance prodloužit tramvaj do nejobydlenějších částí města se nemusí několik desetiletí nebo možná nikdy opakovat," dodal náměstek.
První etapa tramvajové trati, jejíž dokončení se plánuje na rok 2014, povede až po ulici Skupova - Trnkova. Délka nové tramvajové trati od napojení u Tržnice po ulici Trnkova je zhruba 1450 metrů. Celkové náklady na stavbu jsou cca 520 milionů korun. Dotace z Programu česko-švýcarské spolupráce by měla činit 225 milionů korun, dalších 51 milionů se zavázala uhradit společnost SMC Development, a.s.
Další zprávy z Olomouce čtěte ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olomouc.cz