Přednáška se koná 15. března, bylo toto datum vybráno úmyslně?
Ano, každoročně si totiž právě 15. března připomínáme Mezinárodní den spotřebitelských práv, neboť v tento den roku 1962 vyhlásil J. F. Kennedy čtyři základní teze spotřebitelských práv. Jednalo se o tyto čtyři základní spotřebitelská práva: právo na bezpečnost výrobků a služeb, právo na informace, právo na výběr (tzv. právo volby), právo být slyšen (což se týká hlavně reklamací). Na základě této události byl v roce 1983 ustanoven Světový den práv spotřebitelů, který zavedla Celosvětová spotřebitelská organizace (Constumers International) a zároveň doplnila Kennedyho čtveřici práv o další čtyři práva: právo na uspokojení základních potřeb (jídlo, pití apod.), právo na náhradu, právo na spotřebitelskou výchovu a právo na zdravé životní prostředí.
Jelikož v dnešní společnosti zaujímá každý, minimálně v nějakých aspektech, roli spotřebitele, je v zájmu nejširší veřejnosti posílit znalost svých práv, což se týká také důležité oblasti uzavírání smluv, kde neznalost a ukvapenost nikoho neomlouvá. Novodobým fenoménem s tímto tématem úzce souvisejícím jsou předváděcí akce, které zneužívají zejména seniory. Nejedná se tak pouze o práva, ale také reklamace, bezpečnost, dostupnost informací, vzdělávání spotřebitelů a zdravé životní prostředí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV