„Cílem manuálu a naší motivací je kultivovaná podoba předzahrádek, které budou ladit s celkovým architektonickým konceptem nového Karlova náměstí a památkové zóny, i vkusná a efektivní reklama v přiměřeném množství a decentní barevnosti. Zároveň je manuál zpracován tak, aby měl obecnou platnost a byl především zdrojem inspirace,“ popsal záměr města starosta Pavel Pacal.
Náměstí přirovnává městský architekt Petr Ondráček k nezařízenému obývacímu pokoji: „Je to ten nejlepší prostor, který máme a do kterého si nechceme přinést starou rozvrzanou pohovku. Obdobně i na náměstí chceme předzahrádky, které budou ladit s celkovým architektonickým konceptem. Předzahrádky, na kterých si můžeme sednout na čerstvém vzduchu, ve stínu slunečníku a vychutnat si zde kávu nebo pivo s výhledem na ruch města. Manuál proto směřuje k předzahrádkám otevřeným, umístěným přímo na povrchu veřejného prostranství, s kvalitním nábytkem a slunečníky s minimem reklamy. Nechceme předzahrádky ve formě igelitového stanu a nechceme sedět na plastových židlích na zeleném koberci.“
Už při přípravách rekonstrukce náměstí před pěti lety byly provozovatelům předzahrádek odpuštěny poplatky za užívání veřejného prostranství, právě z toho důvodu, aby se mohli připravit na investici do jejich nové podoby. „Zároveň jsme připravili systém městských dotací, který provozovatelům finančně pomůže upravit zahrádky, ale i reklamu do kultivované podoby,“ doplnil Pavel Pacal.
Nevkusná reklama zastírá pravou tvář historicky hodnotných budov
Mnoho měst už i v České republice bojuje proti vizuálnímu smogu a zpracovává a uplatňuje svůj manuál regulace reklamy. Kromě Prahy, Brna a Ostravy se s regulací reklamy setkáme i ve Znojmě, Mikulově nebo Žďáru nad Sázavou, nově ji připravuje také nedaleké Velké Meziříčí. „Historická Třebíč s památkami UNESCO si nezaslouží být zahlcena nevkusnou reklamou. Manuál si nebere za cíl reklamu zakázat, ale přispět k její kultivaci, být inspirací a návodem,“ sdělil starosta Pavel Pacal.
Vzhledem ke kulturně historické hodnotě městské památkové zóny a ke zvýšení jejího turistického potenciálu přistoupila rada města k regulaci reklamy a vydala nařízení, které vykazuje některá reklamní média z území městské památkové zóny. Týká se to reklamních plachet, umístěných na stavbách, polepů oken, celoplošných a výrazně barevných polepů výloh, reklamních praporů, vlajek nebo převěsů a dalších.
Pro vlastníky provozoven a restauračních předzahrádek je připraven dotační program, v rámci kterého budou na území památkové zóny poskytovány dotace na restaurační předzahrádky a označení provozoven. Konzultace bude poskytovat městský architekt a odbor rozvoje a územního plánování. „Třebíč je krásné město s úžasnými památkami vsazené do čisté přírody. Je na nás všech, v jakém městě chceme žít. A je naší vizitkou, jak se ve vzájemné spolupráci jako město prezentujeme před návštěvníky,“ uvedl městský architekt Petr Ondráček.
Manuál tvorby veřejných prostranství, restaurační předzahrádky a reklama ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV