Virtuální laboratoř v Bruntále zkvalitní výuku odborných předmětů

23.08.2015 11:39 | Zprávy

Bruntálská průmyslovka slaví úspěchy při získávání evropských dotací. Letos se jí podařilo získat 5 mil. Kč na rozvoj virtuální laboratoře z ROP Moravskoslezsko.

Virtuální laboratoř v Bruntále zkvalitní výuku odborných předmětů
Foto: bruntal.net
Popisek: Náměstí města Bruntál

Ta poskytne studentům interaktivní fotorealistickou 3D prohlídku dolu s důlními stroji, formy pro lisování plastů, moderní kotelny a celé řady témat z oblastí strojírenství, dopravních prostředků, fyziky, chemie, biologie a počítačových sítí již na začátku školního roku.

Nová laboratoř bude mít zásadní přínos především pro žáky školy. Zejména velmi usnadní pochopení složitých strojních mechanismů. Žáci se budou moci podívat, jak pracují zevnitř. V reálném prostředí to však není možné. „Virtuální realita je technologie, která vám dovolí stát se součástí děje. Jakmile nasadíte brýle, ocitnete se na jiném kontinentě, na Měsíci nebo uvnitř stroje či zařízení. Představte si, že si projdete běžící motor, podíváte se, jak vybuchuje palivo a letí výfukem ven.“ popisuje výhody virtuální reality ředitel školy Ing. Petr Černý. Ačkoliv je nastavení děje z hlediska programování a tvorby digitálních modelů časově náročné, princip virtuální reality je jednoduchý. Základem jsou 3D brýle, které vytváří iluzi trojrozměrného světa. To vše dovoluje se rozhlížet ve virtuálním prostředí.

Projektový tým bruntálské průmyslovky má bohaté zkušenosti s tvorbou animací a videí z předchozího projektů Z těchto projektů čerpá kolektiv animátorů již zpracované digitální modely stěžejních strojních zařízení jako je například čtyřdobý motor, planetová převodovka, parní turbína nebo lopatkové čerpadlo. Nechybí však ani modely z oblastí fyziky, chemie, biologie a počítačových sítí. Všechny tyto obory doplní modely zařízení již zmiňovaných spolupracujících firem – důl s důlními stroji, forma pro lisování plastů a moderní automatický kotel na tuhá paliva.

Vytvořené digitální modely jsou dále upravovány ve speciální aplikaci Unreal engine. Ta se používá pro vývoj počítačových her. V aplikaci probíhá úprava modelů tak, aby vypadaly jako živé a vyučující mohli postupně skrývat jednotlivé díly – od velkých součástí až po ty nejmenší komponenty. Názorným příkladem je právě model čtyřdobého spalovacího motoru. Pokud bude chtít vyučující studentům popisovat píst nebo klikovou hřídel, ostatní komponenty zprůhlední nebo zcela skryje. Studenti tak mají jedinečnou příležitost stát se součástí děje spalovacího okruhu čtyřdobého motoru.

Motivovat studenty ke studiu techniky je stále složitější. Studenty středních škol je nutné inspirovat a je hlavně na učitelích, aby jim dokázali, že cesta k vědomostem může být zábavou – vždyť budoucnost se skrývá v technickém myšlení.

Řešitelé projektu již připravují seminář, na kterém vám představí virtuální laboratoř včetně živých ukázek 3D projekcí – ty doplní zajímavá ukázka vizualizace s virtuálními brýlemi Oculus Rift.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Uherské Hradiště: Město vybralo zhotovitele pro nový zimní stadion

16:48 Uherské Hradiště: Město vybralo zhotovitele pro nový zimní stadion

Projekt výstavby nového zimního stadionu v Uherském Hradišti postupuje do další fáze. Rada města Uhe…