Podle poslance KDU-ČSL Marka Výborného má mít návrh zvláště preventivní dopad a přímo souvisí s aktuálně projednávanou novelou insolvenčního zákona. Jeho cílem je pomoci především lidem, kteří se ocitli ve finanční tísni – ti se totiž často ovlivněni reklamou pro půjčku impulzivně rozhodnou, aniž by měli dostatek informací o úrocích či sankcích za neplacení. Lidovci proto navrhují změnu zákona o reklamě, která by tento zákaz zavedla. Výjimku by naopak měly dostat reklamy na úvěry na bydlení.
„Reklamy často mluví o rychlých a snadných půjčkách. Půjčte si ještě dnes nebo peníze do hodiny - to jsou typické příklady nátlaku u reklam na spotřebitelské úvěry, kvůli kterému lidé mnohdy jednají impulzivně,“ vysvětluje poslanec Marek Výborný. Podle něj si lidé často kvůli dobře zacíleným reklamám své jednání dostatečně nepromyslí a neseznámí se například s podmínkami půjček jako je výše úroků nebo pokuty při neplacení. „Lidé se tak čím dál častěji dostávají do dluhových pastí a řeší splacení jedné půjčky jiným úvěrem. A to je velmi špatné řešení. V KDU-ČSL jako jednu z možností, jak tomu zabránit, vidíme právě omezení reklam na půjčky,“ dodal Výborný.
Návrh novely KDU-ČSL obsahuje jednu výjimku, a to reklamu na úvěry na bydlení. Ty jsou podle předkladatelů už nyní dostatečně regulovány – úvěr poskytuje stavební spořitelna podle zákona o stavebním spoření. Navíc je potřeba, aby byl úvěr zajištěn nemovitostí. Návrh také ponechává možnost umístit reklamu na půjčky v provozovnách, které jsou k tomu určené, případně ji spojit se sponzoringem veřejně prospěšných aktivit. Poskytovatelé úvěru si tak stále budou moct umístit reklamu do svých výloh.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV