Adamec (ODS): Plošné zákazy vždycky dopadly špatně

05.03.2019 21:13 | Zprávy

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny 5. března 2019 ke změně návrhu o provozu na pozemních komunikacích a silničním provozu.

Adamec (ODS): Plošné zákazy vždycky dopadly špatně
Foto: archiv starosty
Popisek: Starosta Trutnova a poslanec za ODS Ivan Adamec

Děkuji, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vážení předkladatelé, dovolte mi, abych tady také řekl něco za sebe k tomuto návrhu zákona. Musím říct, že mě tedy velmi nepříjemně překvapilo, že na programu této schůze jsou návrhy zákonů, a je jich sedm, které jsou navrhovány v devadesátce, ve zkráceném režimu. To mi fakt připadá jako velmi zvláštní. A ta témata nejsou úplně tak beztrestná. A tenhle je opravdu excelentní, protože je to poslanecký návrh vládních poslanců a zase ho máme řešit v devadesátce. My jsme samozřejmě podali veto. Ale když poslouchám tu rozpravu, tak opravdu tady to někdy hraničí s lidovou tvořivostí a s tím, jak každý máme nějakou zkušenost někde z Ameriky, někde z Evropy apod., a chceme tady řešit docela vážnou věc, kde prostě tady jsou dva názory - jeden říká, že kamiony mají jet v pravém pruhu a že se nic nestane, druhý názor říká, že to je špatně, že by se to mělo dělat jenom někde a že samozřejmě pak, jestli se budete chtít projet po dálnici, tak někdy v noci, kdy ty kamiony předjíždět můžou.

Já chápu, že to je téma, které nás zajímá, že kamiony štvou každého. Na druhou stranu každý chodíme nakupovat, každý chceme něco poslat v e-shopu apod. Tady jsem slyšel takový názory, tak ať si to přeloží na ty dodávky. Tak jako, to je ekonomika, to si nebudeme zase zastírat, asi se to centrálně veze někam a pak se to zase distribuuje. Prostě kamiony jsou součástí běžného života. Že ti kamioňáci jezdí tak, jak jezdí občas na té dálnici, na těch silnicích, taky s tím máme své zkušenosti. Taky to není, že by se nám to líbilo, že by dodržovali předpisy. Oni prostě z pocitu té velikosti, oni mají pořádnou tu boudu, je tam naloženo těch tun, tak mají pocit bezpečí a že si mohou dovolit všechno. Ale to zas je problém. Tady se mluvilo do dálniční policii. Tak prosím vás, když říkáte, jak vám chodí pokuty z té Evropy - no tak bezvadný, tam to mají automaticky. Tam to mají automaticky. Ty pokuty jsou většinou dvojí, buď to chodí od státní policie nebo to chodí z obecních úřadů, na jejichž katastru ta dálnice probíhá, kde si dávají ty radary. Přivydělávají si stejně jako v České republice, speciálně někde, protože de facto ten postih je jenom ekonomický a do bodového systému nezasahuje.

Já tedy musím říct, že opravdu, nezlobte se na mě. Tohle řešit v devadesátce, to je taková troufalost sem s tím přijít před Poslaneckou sněmovnu, že bychom všichni jako měli velmi zpozornět. Protože pak říkáme, že jsme tu k ničemu. Když vezmu tu rozpravu, jak tady probíhá už hodinu, možná déle, a ty argumenty, které tady padaly, ty vlastní zkušenosti, tak si myslím, že skutečně to je návrh, který by měla připravit odborně vláda. My tady říkáme prostě, že jsme zažili kalamitu na D1 v zimě. Čtyři hodiny tam čekali nebo jak dlouho. No, já nevím. Já jezdím po Evropě a stalo se mi to mockrát - v Německu, ve Francii, prostě že ta dálnice nejela. A když jsem se ptal na statistiku, jak je to v České republice, tak prosím vás, já vám to číslo řeknu. Já jsem si ho zjistil. 98 % času dálnice jedou v České republice. Jsou tam ty dvě procenta. Bohužel se to v zimě koncentrovalo do té jedné události, kdy samozřejmě, ano, chápu to v rámci politického boje jsme si tady vysvětlovali s panem ministrem své pojmy, dojmy, ale nicméně se nestalo vůbec nic.

Co se týká toho úmyslu. Já tomu rozumím. Všichni si myslíme, že prostě ten náš názor to vyřeší, a že ho protlačíme tady, pokud získáme většinu. Ale já si vždycky (?) říkám, že i cesta do pekel je dlážděná samými dobrými úmysly. A já bych tady ten návrh tohoto zákona, který na první pohled vypadá velmi jasně srozumitelně, zařadil do této kategorie. Já před tím varuji. Na těch výborech, pokud to chcete poslat do výboru, nevyřešíme nic. To je odborná záležitost. Mělo by se tím zabývat ministerstvo. Patřičné instituce, které dělají statistiky a podobné záležitosti. Můžeme si tady říkat, jak je to výborné, a jak to funguje v Americe. No, já s dopravní policií mám zkušenosti v České republice takové, že vždycky na mě vyskočili takoví ti maskovaní z křoví v neoznačeném autě. Sebrali mi body, peníze. Nakonec i řidičský průkaz. Ale bohužel, nic jiného jsem od nich zatím neviděl. Pokud neřeší nehodu, kterou pak dají do statistik, že řešili prostě nějaký přestupek, tak nic jiného ta policie dopravní kromě nehod a rychlosti neřeší. Nedělejme si iluze, že budou měřit vzdálenosti kamionů.

Dokonce dneska máte zákazy předjíždění kamionů na dálnici. Oni to naprosto ignorují, jako by ty značky vůbec neznali. A dělají to všichni včetně cizinců. Doma by si to netroufli, ale tady moc dobře vědí, pokud nepřekročí povolenou rychlost, tak se jim na té dálnici pokud někoho nesestřelí, vůbec nic nestane. Jen tak mimochodem. Všichni dojíždíme do Prahy po těch svých dálnicích, z těch našich regionů. A když přijíždíme do Prahy, tak přesně nastává ta situace, kdy z obou pruhů dálnice se stávají - kromě D1, kde je třetí pruh, abych byl přesný, na D11 je to jenom v jednom z pruhů (?) bohužel na výjezdu z Prahy. Ne na dojezdu z Prahy. No, tak se dostáváme do situace, že oba pruhy jsou pomalé pruhy, protože vždycky vpravo jede někdo pomalu, za ním je fronta. Vlevo někdo jede pomalu, za ním se dělá fronta. A posledních deset, patnáct kilometrů, takhle všichni dojíždíme do Prahy. A jestli to chcete takhle aplikovat na celou délku dálnice, tak si klidně to schvalte.

Já říkám, že je to špatně, že bychom se měli zajímat o plynulost dopravy, že největším nebezpečím dneska není vyšší rychlost, ale je to nepřiměřená rychlost, ať k povaze vozu, ve kterém jedeme, nebo té komunikace. Ale to bohužel je nevyměřitelný faktor. Takže nedělejme si iluze, že policie vyřeší za nás ty problémy, které na těch dálnicích máme. Jen tak mimochodem. Plošné zákazy vždycky špatně dopadly. Ta zkušenost lidstva je v řadě případů. Já to tady nebudu vyjmenovávat. Na řadě činností se to pokoušely některé státy aplikovat. Některé tak významné třeba jako Amerika, Spojené státy americké. Jak to dopadlo, všichni víme. A důležité pro mě je také to, že když něco tady vytvoříme nebo vláda nám to předloží, my to schválíme, upravíme, prodiskutujeme, že to také můžeme na těch občanech vymáhat, že tady bude vymahatelnost práva. Tento návrh zákona to vůbec neřeší.

Já si myslím, že opravdu... a navíc je to chybně napsáno. Já si myslím, že bychom to měli zamítnout v prvním čtení, a že by měla vláda a Ministerstvo dopravy a pan ministr se zabývat tím, jak tuto situaci na dálnicích řešit odborně. Prostě tak, bez emocí, aby prostě jsme tady pak dostali materiál, který můžeme s čistým svědomím schválit. Takže já, dámy a pánové, navrhuji zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Kdo řídí Prahu?

Podle všeho byste měl vy, ale přijde vy, že je to spíš Hřib. Myslíte, že tu kumulaci funkcí zvládáte? Proč jste chtěl být primátor, když o vás není vůbec slyšet, za to o Hřibovi až moc? A stojíte za ním, co se týká toho, jak si jako náměstek pro dopravu vede? Vždyť je to jen chaos nebo nějaký skandá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

9:15 Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

Vláda Petra Fialy zase sestavila výrazně schodkový rozpočet. Schodek 230 miliard korun v situaci, kd…