Balaštíková (ANO): Slevy nejsou zadarmo

08.04.2022 22:13 | Zprávy

Když člověk vidí v prodejně plzeňské pivo za 28 korun a pak je najednou za necelých dvacet, je to dobrý důvod k většímu nákupu. Opravdu? Vždycky, když dostáváme něco zdarma nebo se slevou, měli bychom zpozornět a zamyslet se nad důvody.

Balaštíková (ANO): Slevy nejsou zadarmo
Foto: Daniela Černá
Popisek: Margita Balaštíková, poslankyně, radní Zlínského kraje

Když člověk vidí v prodejně plzeňské pivo za 28 korun a pak je najednou za necelých dvacet, je to dobrý důvod k většímu nákupu. Opravdu? Vždycky, když dostáváme něco zdarma nebo se slevou, měli bychom zpozornět a zamyslet se nad důvody. 

Maloobchodní řetězce vytvořily již z akcí a slev dokonalou velehru. Je to smutné, ale v této hře je pořád jen jeden vítěz – a tím je právě maloobchodní řetězec. I když je jistě drtivá většina zákazníků přesvědčena, že nákupy ve slevě jsou nákupy výhodné. Snad ten jeden jednotlivý, ale jste-li zákazníkem řetězců (nebo dokonce jednoho konkrétního) déle než rok, přes veškeré pocity prohráváte a to hned na několika frontách:

Máte-li nějakou slevovou kartu, se kterou se přihlašujete při každém nákupu u pokladny, dostáváte sice slevu na zboží, ale poskytujete obchodníkům velmi cenné informace, které mají mnohem vyšší cenu. Oni získávají přehled o vašich nákupech, o vašich preferencích, zlozvycích, slabůstkách. Upravují podle toho svůj marketing, a hlavně – informace o vás prodávají dalším zájemcům, a to hromadně a velmi draze. Do mailu dostáváte reklamní upoutávky na zboží, které rádi kupujete, dostáváte je v určitý čas a s určitým textem, který vás zaujme. Právě vás, protože majitelé dat vědí velmi mnoho o vašich zvycích, povaze, sklonech a preferencích. Vědí, jak na vás.

Nemusíte ale mít jen slevovou kartu. Některé zboží je levné i bez ní. Obchodníci uplatňují tzv. zaváděcí ceny. Naučí vás určitý produkt kupovat za nižší cenu a když si zvyknete, zboží zdraží. Pokud jste si na to zboží zvykli, koupíte i za vyšší cenu a poskytnete obchodníkům vyšší zisk.

Pak mohou samozřejmě zlevňovat jiné zboží a opět vás tak nalákat nízkou spotřebou k pravidelné spotřebě, po které budete toužit i při cenách podstatně vyšších.

Dalším zdrojem zisku ze slevy je fakt, že když nakoupíte v jednom obchodě levné nápoje, už tam koupíte i třeba pečivo, byť by bylo trochu předražené. Přejíždět z jedné prodejny do druhé se člověku prostě nechce.

A teď si řekněme, jak slevy ovlivňují celkové klima na trhu: konkrétně u potravin jsou slevy mnohdy extrémní, dostávají se pod hranici výrobních nákladů (jsou to tedy ceny podnákladové), které zcela zmatou zákazníka – kdybyste měli dnes říct, jaká je zhruba nákladová cena masa či mléka, brambor nebo ředkviček, myslím, že byste pouze hádali.

Velké nákupy zlevněného zboží samozřejmě zatěžují i obchodníky (tedy jejich zaměstnance), celý proces logistiky se stává nepravidelným a tyto slevové akce dopadají hlavně na dodavatele. Najednou musejí dodat dvojnásobné množství, pak zas ani ne poloviční a samozřejmě – obchodník tlačí hlavně na cenu, za kterou tito dodavatelé (i zemědělci) u něj mohou zboží uplatnit.

Dalším zřetelným jevem na maloobchodním trhu potravin je možnost řetězců tlačit u výrobců na snížení nákladovosti na úkor kvality výrobku. Podívejte se na uzeniny, ve kterých téměř není maso, na pečivo bez tuku a bez vajec, na ošizené čokolády, sýry a další levné potraviny. Drží se na trhu, i když jejich vliv na náš organizmus je velmi problematický, výrobci jsou nuceni se tímto směrem orientovat, hledat levné náhražky poctivých ingrediencí v chemickém průmyslu a nacházejí neuvěřitelné věci – doplňují chemickou cestou barvu, vůni i životnost potravin. Druhou stranou této mince jsou pak zdravotní obtíže, jejichž nástup si možná ani s konzumací těchto výhodných potravin nespojíme. Není to jejich vina, ale těch, kteří chtějí draho prodávat a těch, kteří chtějí stále jen levně kupovat.

Slevy jsou tedy jen na první pohled výhodné. Z celkových čísel však vyplývá, že na nich tratíme všichni: klesá kvalita potravin, ničíme své vlastní, domácí výrobce, a v konečném důsledku utrácíme za potraviny víc, než bychom museli: nakupujeme i to, co zrovna nepotřebujeme (protože je to momentálně levné), zvykáme si na zboží, které pak kupujeme i předražené, podnákladovými cenami ničíme domácí výrobce a celý výrobně – obchodní potravinový řetězec prochází výraznými výkyvy výkonů, se všemi z toho plynoucími důsledky: prodavači jsou přetížení a nevrlí, prodejní plochy jsou obestavěné dodatečnými paletami potravin, mnohé zboží se kazí už v prodejnách a další v našich lednicích.  

Na stole je nyní návrh zákon, který by mohl slevy regulovat. Důvodů je mnoho, ale regulací by nakonec ani tak moc být nemuselo: postačí, pokud se slevám vymezí jen určitý prostor a délka trvání. Obchodníci by v případě přijetí takového zákona museli dodržovat určitá pravidla svých promo akcí, uplatňovat určité stálé (původní) ceny a slevy poskytovat jen do určitého procenta a jen po přesně vymezenou dobu. Podle zkušeností z jiných zemí (včetně EU) to postačí, aby většina problémů s destabilizací trhu, pěstováním škodlivých spotřebitelských návyků, s plýtváním potravinami a jejich klesající kvalitou, začala z praxe našich maloobchodních řetězců mizet. 

Slevy, poskytované v rámci sezonních výprodejů, slevy v podobě zaváděcích cen (ovšem jen u nových výrobků a omezenou dobu, např. 1 měsíce) a slevy na nadbytečné zboží jehož lhůta trvanlivosti se blíží, by samozřejmě mohly být poskytovány. To vše lze poměrně jednoduše kontrolovat a bylo by i v zájmu řetězců samotných, taková pravidla přijmout a společně dodržovat. Jen aby nám ekonomická situace nevyřešila slevy navždy!

Převzato z Profilu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Kdo řídí Prahu?

Podle všeho byste měl vy, ale přijde vy, že je to spíš Hřib. Myslíte, že tu kumulaci funkcí zvládáte? Proč jste chtěl být primátor, když o vás není vůbec slyšet, za to o Hřibovi až moc? A stojíte za ním, co se týká toho, jak si jako náměstek pro dopravu vede? Vždyť je to jen chaos nebo nějaký skandá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

9:15 Vích (SPD): Dramatický schodek rozpočtu 230 miliard a obrana neví, co s penězi

Vláda Petra Fialy zase sestavila výrazně schodkový rozpočet. Schodek 230 miliard korun v situaci, kd…