Dámy a pánové,
dnes se tu bavíme o podpoře malých a středních českých firem. Proto mi dovolte hned na úvod distancovat se od slov poslance Andreje Babiše, že tyto firmy jsou „na prd“. Není to pravda. Drobné a střední podnikání tvoří páteř a sůl ekonomiky. Úspěšná ekonomika je ekonomikou střední třídy.
Nejsilnější ekonomiky jsou postaveny na dynamice a inovačním potenciálu malých a středních firem. V Německu, které je jasným lídrem Evropské unie, dávají malé a střední podniky práci 70% zaměstnanců. U nás je to pouze 50. I proto je česká ekonomika méně výkonná, než německá.
Čili, malé a střední podniky nejsou, slovy předsedy ANO „kecy a klišé“. Říkám to zde i proto, že hlavní síla malého a středního sektoru je v jeho pružnosti a schopnosti daleko rychleji uvádět do praxe výsledky vědy a výzkumu. Velké firmy jednak mají dost vlastních prostředků. Jednak všude ve světe platí, že giganti obvykle nepřinášejí skutečné inovace a skutečně nové technologie. Soustředí se na vylepšování nových vlastních výrobků prostřednictvím firemního vývoje. A když se objeví něco nového, tak to prostě koupí celé i s inovativní malou či střední firmou.
Samozřejmě, že vyšší rozpočet na vědu a výzkum nestačí. Naším hlavním problémem je slabá spolupráce firem a výzkumníků. Průmyslové firmy dávají na vývoj pouze 1% HDP. To je polovina toho, co jako minimum doporučuje Lisabonská strategie. A čtvrtina sumy, kterou vynakládají soukromníci v Izraeli, který je inovačním a start-up tygrem.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV