Ministerstvo dopravy totiž včas nereagovalo na změny dvou zákonů, díky čemuž mohou být České dráhy vyloučeny ze všech nabídkových řízení a vytěsněni z poskytování veřejné železniční dopravy.
Dne 1. října 2016 nabyl účinnosti nový zákon o zadávání veřejných zakázek a současně byl novelizován zákon o veřejných službách v přepravě cestujících. Z těchto změn vyplývá nová povinnost pro objednatele veřejných služeb vyloučit z nabídkového řízení vybraného dopravce, pokud nemá zaknihované akcie. České dráhy mají ze zákona o Českých drahách akcie v listinné podobě, jejich zaknihování navíc tento zákon brání. Dnes máme 16. listopadu, tedy více jak měsíc a půl po nabytí účinnosti nového zákona o veřejných zakázkách, a ministerstvo dopravy teprve začíná řešit, jak z patové a vpravdě kritické situace ven!
Jediná cesta, jak předejít totálnímu kolapsu veřejné dopravy na železnici, je cesta legislativní. Je zapotřebí buď novelizovat zákon o zadávání veřejných zakázek, nebo novelizovat zákon o Českých drahách. Jde samozřejmě o čas, na klasický legislativní proces není prostor. Novela proto musí být předložena formou poslanecké iniciativy ve zrychleném režimu, tj. vyslovením souhlasu se zákonem již v prvním čtení.
V pondělí jsem se na Twitteru od předsedy hnutí ANO Andreje Babiše dozvěděl, že ho „kolega Birke pobavil“. Po dnešním jednání hospodářského výboru poslanecké sněmovny, kde se tento obří problém Českých drah, respektive ministerstva dopravy řešil, mohu odpovědět jediné: Kolega Ťok mě nepobavil. Naopak, svou nekompetentností a do nebe volající nezodpovědností mě pořádně vyděsil.
Jan Birke, odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV