Do konce roku 2022 bude 24 nejdůležitějších světelně řízených křižovatek v Mladé Boleslavi řízeno dopravní ústřednou. Od 15. prosince již poběží první etapa testovacího provozu a během prvních tří měsíců roku 2023 bude nový systém sbírat potřebná data a budou se dolaďovat technologie a systémy řízení provozu.
„Jedná se o jednu z nejvýznamnějších investic pro naše město v tomto roce. Většinu ze 140 milionů se nám podařilo získat z Evropské unie a významnou částkou přispěje také Nadační fond ŠKODA AUTO,,” řekl první náměstek primátora Jiří Bouška.
Všechny tyto křižovatky jsou nově vybaveny dohledovým kamerovým systémem městské policie. Na křižovatkách u Tesca a Olympie budou technologie, které automaticky zaznamenají průjezd řidičů na červenou. Polovina křižovatek bude vybavena technologií, která v případě potřeby umožní bezproblémový a rychlý průjezd vozu integrovaného záchranného systému. Na nejvýznamnějších komunikacích jsou osazeny strategické detektory, které vyhodnocují hustotu provozu i průjezdnost křižovatek.
Nový systém bude umět dynamicky řídit dopravní systém celého města. Dopravní ústředna bude sbírat data a upravovat režim jednotlivých křižovatek, aby se nevytvářely kolony a průjezd městem byl co nejvíce plynulý. V případě mimořádných událostí či například havárii na dálnici bude ústředna umět změnit dopravní systém tak, aby ve městě nedocházelo ke kolapsovým stavům a byla v maximální možné míře zachována průjezdnost do jednotlivých směrů.
Systém se bude také řídit časovým plánem a například v kritických dobách při odpoledním střídání směn v automobilce Škoda dokáže přizpůsobit průjezd křižovatkami tak, aby nedocházelo k zbytečným kolapsům. Všech 24 křižovatek je osazeno novými tlačítky pro chodce.
Nový systém změní i zažité řidičské stereotypy, například při odbočování vlevo na některých důležitých křižovatkách. Řidiči, kteří byli zvyklí na stále stejný režim křižovatek, budou muset dávat bedlivější pozor na aktuální světelnou signalizaci a nespoléhat jen na předchozí zkušenosti.
Ve městě tak po řadě měsíců skončily stavební práce na křižovatkách i podél komunikací, kdy bylo nutné doplnit patřičné technologie na křižovatkách, ale také přivést silnější přívody elektřiny ke křižovatkám a případně i různé nové datové kabely. Cílem projektu Telematika Mladá Boleslav je zlepšení dopravního provozu na území města i v jeho bezprostředním okolí, zvýšení kvality života a bezpečnosti a snížení negativních dopadů silniční dopravy na životní prostředí.
Celkové investiční náklady se pohybují kolem 140 mil. Kč, z toho více než 100 mil. Kč poskytne Evropská unie v rámci Operačního programu Doprava. Nadační fond ŠKODA AUTO přispěje částkou jeden milión euro, tj. řádově 24,5 mil. Kč. K tomu je nutné připočítat již dříve v minulosti vynaložené náklady související s přestavbami/úpravami křižovatek, světelného signalizačního zařízení či zpracováním potřebných studií a projektových dokumentací. V celkovém součtu vč. odhadovaných provozních nákladů se tak dostáváme na částku přesahující 170 mil. Kč.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.