Cogan (STAN): Rozpočtové desatero územní samosprávné jednotky

05.10.2015 7:24 | Zprávy

V tomto příspěvku vymezím obecnější zásady finančního hospodaření územní samosprávy.

Cogan (STAN): Rozpočtové desatero územní samosprávné jednotky
Foto: STAN
Popisek: Rudolf Cogan

Určitě by bylo možné dotknout se každé konkrétní oblasti rozpočtu, tedy z hlediska věcného. Jenomže to právě není žádné umění. Řešit konkrétní věci – a jak říkají politici takzvaně „pomáhat“, tedy přidělovat peníze. Musí to být opačně, stanovit obecné zásady a ty za všech okolností dodržovat a získávat dlouhodobě, tedy zdravé finance. Peníze jsou jako krev, rozhodují, co bude, či nebude žít, jak kvalitně a jak dlouho. Předkládám 10 zásad dobrého rozpočtu kraje, obce. Desatero je uspořádáno dle důležitosti, od nejzávažnějšího principu, který je na prvním místě. O zařazení dalších zásad, ale zejména o jejich důležitosti, tedy pořadí, můžeme vést rozsáhlejší polemiku. Jedná se především o empirické poznatky z 10leté činnosti ve městě i kraji.

1.    Především myslím že, zadlužení nesmí přesáhnout 50 % jistých (daňových) příjmů kraje nebo obce. Samospráva by se neměla exponovat riziku bankrotu v takovém rozsahu jako podnikatelské subjekty.

2.    Nepochybná je permanentní likvidita – odpovídající jsou zůstatky na účtech v rozsahu příjmů běžně dosahovaným za 3 měsíce.

3.    Doporučuji stabilizace výdajů na příspěvkové a další organizace - je třeba ustát jejich tlak při sestavování rozpočtu a nepřipustit jejich požadavky na vyšší mzdy a další náklady.

4.    Je třeba mít separátně neustále prostředky pro podporu investičních dotací, podmínkou pro poskytnutí dotace je často spoluúčast příjemce, a tak je třeba být připraven.

5.    Rozpočet je třeba schvalovat jako mírně přebytkový, vždy s rezervami, výslovně určenými i skrytými. Nutná je všeobecná rezerva 1 % z celkových výdajů, pro investice 10% investiční rezervu, podle celkových výdajů na investice.

6.    Chci jasné definování a vyznačení priorit – musí být projednáno a rozhodnuto, co samospráva (tedy zástupci občanů) chce, neměl by se jen pasivně přepisovat rozpočet posledního období. 

7.    Podporuji dlouhodobé plánování – je třeba plánovat nejen na rok, ale i na dobu delší, nezatěžovat příští zastupitelstva svými krátkodobě, byť politicky důvodně, motivovanými rozhodnutími.

8.    Musíme zajistit vazbu úvěrů jen na krytí investic, úvěr by neměl být nikdy využit na provozní výdaje. Splácení úvěrů nesmí přesáhnout životnost investice.

9.    Budu požadovat, aby při prodeji kapitálového aktiva byl výnos znovu použít k pořízení jiného kapitálového aktiva – zabránit redukci kapitálu.

10.    Poslední mé doporučení se týká okamžiku schvalování provozního rozpočtu, ten je třeba mít napevno schválený vždy před započetím roku. V případě investic je možné čekat na dotace a také reagovat na nutnost oprav.

Rozpočtové desatero je přehled, který systematizuje myšlenky o rozpočtu kraje. Jak hospodaří naše kraje, nechť si laskavý čtenář zváží sám ?

Kraje (včetně jimi zřízených příspěvkových organizací) vykázaly ke konci roku 2013 dluh v celkové výši 26,8 mld. Kč. Hodnota dluhu se meziročně zvýšila o 2,3 mld. Kč (o 9,7 %). Růst dluhu byl vykázán na položce úvěrů (o více než 1,3 mld. Kč), jejichž podíl na celkové zadluženosti krajů dosáhl 87,5 %. Stav přijatých návratných finančních výpomocí a ostatních dluhů se zvýšil o více než 1,0 mld. Kč.

SOUHRNNÉ ÚDAJE O ZADLUŽENOSTI KRAJŮ ČR V LETECH 2003–2013

Ukazatel 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Úvěry 0,2 0,4 1,8 6,5 9,4 11,9 17,4 16,6 19,6 22,2 23,5
Přijaté návratné fin.výpomoci a ost.dluhy 1,1 1,1 1,1 1,2 1 2,7 3,5 2,5 2,7 2,3 3,3
Celkem 1,3 1,5 2,9 7,7 10,4 14,6 20,9 19,1 22,3 24,5 26,8

Rudolf Cogan, zastupitel Nové Paky, člen zastupitelstva Královehradeckého kraje

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Exner (STAN): Většinu uprchlíků i příjemců humanitárních dávek tvoří ženy a děti

9:03 Exner (STAN): Většinu uprchlíků i příjemců humanitárních dávek tvoří ženy a děti

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k uprchlíkům.