Na Zemědělském výboru Evropského parlamentu jsme hlasovali o návrhu nařízení, které by v případě schválení, dalo Evropské komisi diktátorské pravomoci k prosazení Zeleného údělu. V návrhu nařízení s názvem Stanovení rámce pro dosažení klimatické neutrality a změnu nařízení (EU) 2018/1999 - přezdívaného „Evropský klimatický zákon“ Komise chce, aby se Evropský parlament a Rada ministrů v její prospěch vzdali práva rozhodovat o unijní legislativě. Podle návrhu Komise by u věcí, týkajících se Zeleného údělu, neměly zákazy a příkazy uvalované na občany, firmy a členské státy podléhat souhlasu členských států v Radě a poslanců europarlamentu, ale Komise by je měla právo stanovit vlastním prováděcím nařízením.
Po přečtení návrhu klimatického zákona jsem měl pocit, jakoby z odněkud z hrobu vylezl a tento text napsal vedoucí kanceláře vůdce Velkoněmecké říše Martin Bormann (na obrázku vedle Hitlera). Návrh ideově kopíruje Zmocňovací zákon (Ermächtigungsgesetz), který po požáru Říšského sněmu a pozatýkání poloviny poslanců přinutil Aldolf Hitler odhlasovat ty zbývající neuvězněné. Zmocňovací zákon mu dal pravomoc měnit formou nařízení říšského kancléře bez souhlasu parlamentu zákony - včetně Ústavy.
I klimatický zákon je vlastně nepřímou novelou Smlouvy o EU a o fungování EU, která stanoví, že zákonodárná moc náleží spoluzákonodárcům - jimiž jsou Evropský parlament a Rada ministrů. Přesení zákonodárné pravomoci na Komisi jakožto výkonnou moc je v naprostém rozporu se zásadami demokratického právního státu. Taková změna v dělbě moci by podle práva měla mohla být provedena pouze formou změny Smlouvy o o EU a o fungování EU, která však podléhá ratifikaci národními parlamenty nebo v referendech. Nelze ji měnit prostým nařízením, stejně jako v národním státě nelze Ústavu měnit běžným zákonem.
Při jednání jsem upozornil, že návrh nařízení považujeme za odporující primárnímu právu i ústavám všech členských států a v případě jeho schválení jej frakce Identita a demokracie (ID), v níž působí i čeští europoslanci za SPD, napadne žalobami u Evropského soudního dvora i u ústavních soudů v členských státech.
S kolegy z frakce ID jsme předložili sadu pozměňovacích návrhů, které by z návrhu nařízení vyškrtaly všechna ustanovení, jimiž by euparlament a Rada předali Komisi zákonodárnou pravomoc. Navrhli jsme, aby všechny zákazy, příkazy a omezení, které chce Komise v rámci Zeleného údělu uvalit na občany, podléhaly souhlasu parlamentu i ministrů členských států v Radě. Navíc jsme si v pozměňovacích návrzích trochu „zašvejkovali“. Podle našich návrhů by všechny peníze, které chce Komise utratit na Zelený úděl, měly být použity na obnovu ekonomik členských států po krizi způsobené pandemii COVID-19.
Podobě kreativně k diktátorskému návrhu Komise přistoupili i někteří ostatní členové výboru z jiných frakcí. Lidovecký koordinátor Herbert Dorfmann spolu s předsedou výboru Norbertem Linsem předložili návrhy na vyškrtnutí všech článků nařízení. V případě jejich schválení by zůstal pouze název a závěrečné ustanovení, které zmocňuje předsedu parlamentu aby text předal ke zveřejnění v Úředním věstníku. Poněkud opačně se zachovala česká lidovecká poslankyně Michaela Šojdrová, která naopak navrhla přitvrdit Zelený úděl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV