Decroix (ODS): Studenti z Vysočiny se stali na jeden den poslanci

29.03.2023 12:18 | Zprávy

Téměř dvě stovky studentů z pěti vysočinských gymnázií navštívily Poslaneckou sněmovnu a vyzkoušeli si roli zákonodárce na vlastní kůži. Projekt „Staň se poslancem“ proběhl pod záštitou poslankyně Evy Decroix (ODS) z Vysočiny.

Decroix (ODS): Studenti z Vysočiny se stali na jeden den poslanci
Foto: Archiv Evy Decroix
Popisek: Eva Decroix

Studenti si založili vlastní politické strany, jednali o zákonech a vlastním programu – to vše v prostorách Poslanecké sněmovny, kde se pravidelně konají schůze. Nakonec si své návrhy odhlasovali na plénu u mikrofonu, jako skuteční poslanci. Poslankyně Decroix se kromě svého působení v zahraničním a ústavně-právním výboru snaží zvýšit politické povědomí u mladé generace. 

„Stejně jako nestačí pouze učebnice, tak nestačí ani videa na YouTube nebo sociálních sítích. Nejlepší způsob, jak politice porozumět, je si ji alespoň trochu vyzkoušet,“ říká poslankyně Eva Decroix.

„Líbilo se mi jednat na půdě Poslanecké sněmovny. Dodává to motivaci více se zajímat a účastnit se politiky,“ říká Jakub Mašek z Gymnázia Žďár nad Sázavou.

„Vždycky se hodí vystoupit jako řečník před mnoha lidmi a vyrovnat se s vlastní trémou. Člověk se může dobře projevit, ukázat, co zvládne a přitom se seznámit s chodem Poslanecké sněmovny,“ říká Jakub Kožušník z Gymnázia Třebíč.

Pozitivní zpětná vazba přišla i od pedagogů. „Velmi oceňuji profesionální přístup Evy Decroix i jejího týmu. Díky tomuto projektu už není Poslanecká sněmovna pro studenty abstraktním místem a disponují lepší znalostí legislativního procesu,“ říká profesor Lukáš Bořil z Gymnázia Žďár nad Sázavou.

„Simulace vedla studenty nejen k tomu, aby využili a rozšířili svoje stávající znalosti o českém politickém prostředí, ale také zapojili dovednosti, které jsou potřeba denně, jako jsou spolupráce a koordinace,“ dodává Decroix.

Studenti všech pěti škol si na základě vylosovaných hodnot založili politickou stranu a zvolili si předsedy a místopředsedy. V prvé řadě se museli dohodnout, jak efektivně prezentovat svá stanoviska všem zúčastněným, například pojmenováním svého uskupení. Následně zvolení předsedové stran museli v grémiu hájit zvolené priority, tedy zákon, který si vybrali pro dnešní jednání. Museli také přesvědčovat své kolegy v pěti legislativních výborech, kde ostatní členy tak dobře neznali, což je nutilo najít často složité kompromisy. Nakonec jednotliví studenti mluvili u řečnického pultíku na plénu, kde v krátkém projevu odůvodnili důležitost navrhovaného zákona či nutnost pozměňovacích návrhů.

Poslankyně Decroix celou hrou studenty provázela. Vysvětlovala a konzultovala dotazy studentů, a nakonec odpovídala i na obecné otázky v závěrečné diskusi. „Práce se studenty byla vynikající, všichni se do hry aktivně zapojili, a to dalo vzniknout silným argumentům a diskusi o navrhovaných zákonech,“ hodnotí poslankyně. „Je úlohou nás poslanců vést mladou generaci k tomu, aby politiku sledovala, a nakonec ji i sama dělala. Žijeme v nelehké době a musíme budoucí zákonodárce připravovat. Jedině tak zaručíme, že Česká republika zůstane silnou a suverénní zemí i v budoucnu. Jsem na studenty z Vysočiny hrdá! Byli skvělí!” shrnuje závěrem poslankyně Eva Decroix.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Berkovcová (ANO): Pane ministře, bohužel jste mi na nic konkrétně neodpověděl

17:17 Berkovcová (ANO): Pane ministře, bohužel jste mi na nic konkrétně neodpověděl

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 – reakce na písemnou odpověď ministra š…